Chystáte se vstoupit do politiky?

Jestliže je tunelová kauza politikum, tak už vní jsem.

Myslím spíše ve smyslu vaší kandidatury do městského zastupitelstva.

Ne. Ačkoliv jednou jsem již kandidoval za Stranu zelených, jejímž jsem členem. Kandidoval jsem ale někde na 25. místě, bral jsem to jako výraz podpory.

A nezmění se to nyní?


To je daleko. Já musím mít cíle, které vidím. Momentálně to je vymazání obchvatného systému znávrhu územního plánu. Nedělám to kvůli politické kariéře.

A kvůli čemu?

Mně ten tunel, respektive nájezd kněmu, vede přímo přes dům, takže by tím moje rodina přišla o domov.

Kdy jste se o mega plánu – tedy třech tunelech a dvou mostech, které jsou navržené v novém územním plánu Ústí, dozvěděl?


Asi tři neděle před uzávěrkou podávání námitek a připomínek knávrhu nového územního plánu. Byla to náhoda. Ze zvědavosti jsem nahlédl do mapy na internetu a narazil na to. Trvalo mi nějaký týden, než jsem vůbec pochopil, o jak vážnou věc jde. Pak na mne dopadla tíha bezvýchodné situace, sebral jsem se a začal obcházet sousedy.

Co oni na to?


Nevěřili mi, mysleli si, že si dělám legraci, nebo že je někde skrytá kamera. Jenže ono se to, jak se posléze ukázalo, netýkalo jen nás na Bukově, ale i dalších čtvrtí, jako Střekov, Předlice nebo Olšinky, takže jsem obcházel lidi i tam a seznamoval je s tím.

Neměli by obyvatele o závažných věcech zúzemního plánu informovat spíše úředníci města?

Určitě. Ze zákona to musí dát na internet a fyzicky na vývěsku. Tak se také stalo. Ovšem vtakto závažných věcech, kdy stovkám obyvatel hrozí omezení vlastnických práv a několika desítkám lidí dokonce zbourání jejich domů, by mělo město dělat více. Ale když jde o zvýšení poplatků za svoz odpadu, to každému Ústečanovi přijde poštou až domů. Považuji to za ohromné selhání představitelů města.

Jaká je vsoučasnosti situace kolem tunelů?


Nyní konečně o trase tunelů vědí skoro všichni. Nejen domkáři, ale i řada firem, kterých se to týká. Důsledky tunelů ale mají dvě roviny.

Jaké?


Buď se tunely budou stavět a řada obyvatel přijde o své nemovitosti, Ústí se totálně zadluží a deset let nebude ve městě pro těžkou dopravu a stavební práce khnutí. Druhá možnost je, že se stavět nebude, ale zůstane to v územním plánu jako veřejně prospěšná stavba.

Vtom případě se naprosto znehodnotí ceny dotčených nemovitostí. Například mně realitní makléř řekl: „Pane, váš dům by byl neprodejný.“ Pan náměstek Jan Řeřicha celou věc jen bagatelizuje, že to je jen „rezerva“ a že se to vpříštích desetiletích určitě stavět nebude. Je tam jednoznačný záměr uklidnit situaci, nevířit prach a vše vklidu odsouhlasit bez jakékoli diskuze. Jenže proč tedy pak máme kvůli tomu několik desetiletí trpět? V tom je ta zrůdnost.



Na kolik procent se plán stunely bude podle vás realizovat?


Na 99 procent se realizovat nebude. Je to stavba, která přesahuje možnosti zadluženého města Ústí nad Labem. Ale pozor, na druhou stranu víte, jak to bylo stunelem Blanka vPraze. Ten byl naplánovaný už za komunistů a když se najednou někde našlo pár miliard, hle, začalo se stavět. Také u nás se může začít stavět salámovou metodou, někde městu zbudou peníze, tak se postaví třeba most pod hradem Střekovem a následně se bude tvrdit, že když už se stím začalo, tak se to musí stůj co stůj dokončit.

Takže už se nebojíte o své domy, ale hlavně máte strach z finančního znehodnocení vašeho majetku?

Ano, to je velmi aktuální. Škody na majetku majitelů odhaduji vřádu stovek miliónů.

Jaké jsou další problémy spojené stím, že tunely by byly zakresleny do územního plánu?

Majitelé domů vtrase tunelů by například stěží dostali stavební povolení třeba na stavbu garáže. Úředníci by nám jen řekli, že se zde chystá veřejně prospěšná stavba a měli bychom smůlu. Nedosáhli bychom proto ani na žádnou dotaci, například na zateplení domu. A je tu ještě jedna hrozba.

Jaká?

Nemovitosti by začaly být zanedbávané, lidé by si říkali, že nebudou investovat do něčeho, co se stejně třeba za dvacet let bude bourat. Takové domy se za čas stanou snadnou kořistí spekulantů. Pak tam stačí usadit problémovou rodinu a do pár let se zoblasti stane sociálně vyloučená lokalita. To hrozí nejen nám na starém Bukově, ale i Střekovu nebo Olšinkám.

Jaká je nyní šance tunely vymazat zúzemního plánu?

Máme poslední šanci a to, že zastupitelé řeknou ne. Přitom od roku 2007 se vše vtéto věci schvalovalo bez problémů. Teprve když jsme se ozvali my, tak si najednou opozice uvědomila svou roli. Dokonce proti se postavil i jeden zastupitel za vládnoucí ČSSD pan Dlouhý, nedávno své pochybnosti veřejně vyjádřil i primátor Mandík. To nás přirozeně těší (rozhovor vznikl předpátečním prohlášení ODS – více zde).

Kdy mají zastupitelé hlasovat o novém územním plánu?


Vtuto chvíli to zřejmě neví ani zastupitelé. Původně se měl územní plán schvalovat koncem září. Uvidíme, zatím jediný pevný horizont, který si stanovili sami zastupitelé, je konec letošního roku.



Do té doby se bude dít co?

Úředníci budou vyhodnocovat připomínky a námitky.

Jaké další kroky budete dělat vy?

Založili jsme iniciativu „Stop tunelům“ a nyní organizujeme tzv. „Sousedské besedy“, na nichž bychom rádi rozproudili veřejnou debatu o obchvatném systému. Na diskuzi není nikdy pozdě a tlak veřejnosti by mohl pomoci.

Kolik vás vté iniciativě je?

Nevedeme žádné statistiky, odhadem jde o několik desítek aktivních lidí. Oficiálně jsem mluvčím iniciativy já a doktor Král, jemuž zase tunel vede přes veterinární ordinaci a který je mimochodem členem SZSP. Na tom je hezky vidět, jak ještě neexistující tunel dokázal spojit lidi různých názorů, i politických..

Už vám někdo řekl argument typu: Obchvat je pro dobro celého města a jeho obyvatel, a vy bráníte jen pár domečků. Musíte se podřídit veřejně prospěšné věci?

To si nám kupodivu nikdo nedovolil říct. Těch pár domečků jsou desítky rodin. Jak jsme zjistili zkatastru nemovitostí, ta stavba by se dotkla asi 250 majitelů nemovitostí. Ale hlavně, ono by bylo dost složité doložit „veřejnou prospěšnost“ navrhovaného obchvatu, podle mne totiž vůbec není potřebný.

Proč?

Navržené řešení vytvořili projektanti podle podivných odhadů intenzity dopravy vÚstí k roku 2040. Podle těchto čísel by měla doprava vzrůst o 200 až 300 procent. Jenže za posledních deset let se zde doprava podle měření Ředitelství silnic a dálnic zvedla jen o čtyři procenta. A za posledních pět let dokonce mírně poklesla. Vmomentě kdy se dostaví dálnice D8 přes České středohoří, bude problém dopravy vÚstí vyřešen. Nábřeží už nebude zahlcené kamiony.

close zoom_in Řekněte mi, proč vlastně ti politici tak moc ty tunely chtějí?

Mám spekulovat? Je za tím určitě stavební lobby. Plán začal vznikat vroce 2007, kdy do Ústí tekly velké dotace a asi byla i možnost, že by na nový obchvatný systém něco přispěla EU. Dnes je ale situace jiná, vdotacích je velký nepořádek a město zadlužené. A zde je další má spekulace: Když tunel nevyjde, ale bude alespoň vúzemním plánu, znehodnotí se tím cena stovek nemovitostí po celém městě, což bude velmi lákavé pro spekulanty. Městské pozemky by pak bylo možné pod cenou prodávat vybraným zájemcům.

Vy máte slavného dědečka – vynálezce. Pochlubte se.

Dědeček byl svérázná bukovská postava. Svým způsobem patří mezi ústecká NEJ. Je totiž autorem kdysi nejrozšířenějšího okna vrepublice – zdvojeného kyvného okna. Jde o okna, která každý zná zpaneláků a škol, jež se vyklápěla podél středové horizontální osy. Jeho pozdější vynálezy byly takové fantaskní až „cimrmanovské“, např. kosmické koráby nebo elektrárna na vodu. Většinu věcí po dědečkovi jsme po jeho nedávné smrti věnovali do ústeckého muzea a archivu.

Vím, že jezdíte do práce na kole. Jaké to je po Ústí?

Není to žádná slast. Celá cykloinfrastruktura je vÚstí zanedbaná a ostudná. Přitom by se dala udělat spousta věcí.

Například?

Například nedávno se za velké peníze opravoval přednádražní i zanádražní prostor. Proč se přitom nemyslelo i na stojany na kola, přístřešky a kousek cyklostezky? Dále by cyklistům mohl vyjít vstříc dopravní podnik . Proč bychom se mimo špičku nemohli trolejbusem nechat vyvézt třeba na Severní Terasu? Funguje to vmnoha zemích.

Vy jste byl na studijních pobytech v Dortmundu, Augsburku, Vratislavi, Vídni, Řezně a Mohuči. Jak se vám tam líbilo?

Byla to výtečná životní zkušenost. Vzahraničí jsem pobýval od konce devadesátých let, nejdéle dva roky vMohuči (Mainz), a mimoděk jsem tam nasál jinou, svobodomyslnější atmosféru. Tam jsou studenti hodně angažovaní a nebojí se vystoupit proti tomu, co se jim nelíbí. Kdybych neměl tuto zkušenost, asi bych ani já nevystoupil proti tunelům, ale sklopil bych krovky a čekal, jak to dopadne.

Kdy vám učarovala němčina, kterou nyní učíte na ústecké univerzitě?

Na vysoké škole. Když jsem začal se studiem, bral jsem ji jako doplněk kdějepisu. Pak jsem náhodou zjistil, že vČechách vzniklo velké množství barokní literatury, o které do té doby neměl nikdo tušení, a toto téma mi učarovalo. Němčinu jsem začal mít hodně rád.

Zajímáte se o německého spisovatele Otfrieda Preusslera, kterému jste přeložil knihu Anděl vkulichu do češtiny. Jak se překládala?


Krásné knížky od autora Malé čarodějnice nebo Čarodějova učně se překládají samy, i když to bylo náročné. Anděl vkulichu jsou milé vánoční příběhy situované do Jizerských hor. Většina nákladu je rozebraná a pro rozhlas ji načetl Jiří Lábus.

Vaše žena je také učitelka a dělala ktéto knize ilustrace, je to tak?


Ano. Žena je výtvarnice, vystudovala v Ústí učitelství český jazyk a výtvarnou výchovu. Je velice šikovná.

Vaší další aktivitou je místo předsedy občanského sdružení Středohoří sobě. Čemu se tam věnujete?

Děláme toho hodně. Sdružením žiji, vněm se realizuji. Vymýšlíme vážné a nevážné akce, jako např. uměleckou soutěž Středohoří vkýči nebo kulinářskou soutěž ve vaření marmelád Středohořské jamování, různé exkurze, opravujeme drobné památky, hrajeme amatérské divadlo atd. Jenže nyní si všechen můj čas vzaly tunely. Ale nejde jen o mě nebo náš dům. Vrámci iniciativy Stop tunelům máme odpovědnost i za osudy stovek lidí.

close zoom_in Kvapil: Toho nepřehlédnete

Jan Kvapil je svérázná ústecká postava, kterou nelze přehlédnout.Zaprvé zjevem: Plnovous, kulaté velké brýle, vytáhlá postava. Také často nosí námořnické tričko. Kolega z Deníku tvrdil, že se nechá vždy ostříhat a oholit na léto a na zimu je zarostlý. To se ovšem nepotvrdilo. „Stříhám se a holím, tak jak to zrovna vyjde,“ vysvětlil Kvapil. Své brýle si zásadně prý vybírá ve vetešnictví. „Stejně mi je děti brzo zohýbají,“ dodal.

Zadruhé chováním: Postavil se do čela iniciativě Stop tunelům a při projednávání územního plánu v kulturním domě měl hysterický výstup. „Ten humbuk jsem udělal schválně, aby se nepodařilo úředníkům lidi uspat a unudit. Chtěl jsem vyvolat diskuzi kolem tunelů, to se mi podařilo,“ usmíval se Kvapil.

Jeho vztah k Bukovu je srdečný. „I když jsem se narodil vPraze a celé dětství až do patnácti let jsem prožil vČeském Brodě, naše rodina je s Ústím spjatá už po čtyři generace. Dědeček přišel na Bukov vroce 1945 do domku, v němž bydlíme dodnes. I moje dcery se narodily vporodnici na Bukově a třetí dítě, které je na cestě, to zřejmě čeká také,“ vyprávěl.

Kvapil je také členem Akademie věd, zabývá se hymnologií a jeho koníčkem je historie. „V jaké době bych chtěl žít? Asi bych měl odpovědět baroko, protože jsem barokista, ale každá doba má svoje. Výhody dnešní doby znám, o minulosti toho moc nevíme, takže jsem rád, že žiji v dnešní době,“ usmál se. Perlička na závěr. Viděli jsme se sice poprvé, ale když mi odepisoval na email, podepsal se: „Váš Jan Kvapil“.