Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostane povolení ke stavbě nedokončených úseků dálnice D8 přes České středohoří později, než se původně předpokládalo.

Lovosický stavební úřad je všechna chtěl vydat do konce srpna, ale termín nestihl. Podle vedoucího stavebního úřadu Petra Soldona bude poslední a nejdůležitější povolení na úsek mezi Prackovicemi a Řehlovicemi vydané až v druhé polovině září. Podle ŘSD takové zpoždění výraznou komplikací zatím není.
Stavební úřad dosud pravomocně vydal jen územní a stavební povolení, které se týká kanalizace u Lovosic. Podle Soldona je hotové i povolení na sto metrů dlouhý úsek u Bílinky, proti němu se ale odvolali ekologické organizace. U třetího povolení, které se týká úpravy vodoteče u Litochovic, nyní běží lhůta pro odvolání. Skončit má v příštím týdnu.

Klíčové je ale povolení na úsek od Prackovic po Řehlovice, který je nejdelší nedokončenou částí dálnice. Dosud na něm Ředitelství silnic a dálnic nic dělat nemohlo. „Chtěli jsem povolení vydat do konce srpna, ale teprve před několika dny jsme dostali poslední potřebné výjimky týkající se ochrany lesa. Musíme proto o nich informovat účastníky řízení,“ vysvětlil Soldon.

Dodal, že povolení by pak mohla být hotová v druhé polovině září. Pak začne běžet měsíční lhůta pro odvolání. Pokud se nikdo neodvolá, bude povolení platné.

Co ještě chybí
Povolení na celý úsek z Prackovic do Řehlovic
Vyřídit odvolání ekologů na 100 metrů dlouhý úsek u Bílinky
Běží lhůta na povolení na úpravu vodoteče u Litochovic

Miroslav Patrik z Dětí Země tvrdí, že jejich případné odvolání bude záležet pouze na tom, jak se stavební úřad vypořádá s připomínkami, které mu dali.
Nedokončený úsek dálnice z Lovosic do Ústí nad Labem měří 16,4, kilometru. Má stát necelých 12 miliard korun.

Mluvčí ŘSD Martina Vápeníková řekla, že povolení potřebují mít do konce roku, proto zatím současný posun není velkou komplikací. Stavbu platí z evropských dotací, které je třeba spotřebovat do roku 2015. Nejsložitější bude stavba křižovatky u Řehlovic. Na tu Ředitelství silnic a dálnic potřebuje 30 měsíců, zkrátit práce prý není možné.

Urychlené dokončení dálnice požaduje i německá strana, kde je navazující dálnice A17 hotová již téměř pět let. „Chybějící úsek na D8 je závažným rušivým faktorem, protože se přesunulo složité dopravní zatížení z Německa do Česka,“ uvedl německý zemský rada Michael Geisler.