Tomáš Suchánek, který v roce 1991 začínal v Ústí létat a dnes je ředitelem společnosti Delta systém Air, jež zajišťuje provoz vrtulníku, uvedl, že před 20 lety zde začali létat se stroji Mi 2. „Byl to dobrý stroj, ale neměl již dostatečný výkon,“ vzpomíná.

Provoz vrtulníku ruské výroby, který startoval ještě ze starého areálu Masarykovy nemocnice, provázela řada komplikací. „Zdejší podnebí je nepříznivé, často byla mlha nebo se vyskytovala námraza,“ řekl. Vrtulník měl někdy problém v údolí na starém heliportu přistát nebo vzlétnout. Hlavně za horkého počasí, kdy už prý nepomáhalo ani kropení heliportu vodou. Když mrzlo, museli z něho mechanici otloukat rampouchy, které se zde tvořily.

V roce 1996 starý ruský stroj nahradil vrtulník AS 335F2, který nad městem řadu let létal v typické červené podobě. Piloti jej přezdívali Ája, jméno vzniklo zkomolením jeho imatrikulačního čísla. O rok později se pak záchranáři přestěhovali do nového heliportu na Severní Terase hned v sousedství nemocnice. Místo je údajně ideální, protože je na kopci, odkud je přehled, a mnohem lépe se zde piloti vypořádají i s počasím.

Současný typicky žlutý stroj EC 135T2, který piloti přezdívají Barča, do Ústí přiletěl v roce 2005. „Je to nejmodernější stroj, jaký k záchranářským pracím existuje. Používá se po celém světě,“ tvrdí pilot Jan Bubla.

Nový stroj umožnil záchranářům v posledních třech letech začít nejen s transportem zraněných, ale vykonávat i řadu specializovaných záchranářských operací, jako je slaňování týmu do nepřístupných terénů nebo zachraňování lidé uvízlých na skalách či na vodě.

Letečtí záchranáři tak v posledních letech své činnosti spolupracují třeba s horskou službou nebo policií. „V rámci IZS plánujeme během podzimu velké cvičení s hasiči,“ uvedla hejtmanka Jana Vaňhová. Kraj podle ní leteckou záchranku v posledních letech podporuje. Za tři roky věnoval kolem 1,5 milionu korun na vybavení vrtulníku a výcvik pilotů a záchranářů.

Z historie Letecké záchranné služby

- 1. start 17. září 1991
- odlétáno 8 tisíc letových hodin
- zachráněno přes 10 tisíc lidí
- použity 3 hlavní typy vrtulníků
- v LZS pracovalo 7 pilotů, 6 kmenových lékařů, 17 záchranářů a 2 mechanici
- jméno dnešního vrtulníku Barča

Vrtulník si na fotografiích a videu můžete prohlédnout zde: Na umělém jezeře Milada proběhlo záchranné cvičení