Jaká jsou nejhorší místa na silnicích v Ústí nad Labem? O tom budou mít šanci rozhodnout nejen návštěvníci páteční akce Eňo Ňuňo v kavárně Bárka. Druhou šanci vybrat nejhorší díru ústeckých silnic a chodníků budou mít i čtenáři Ústeckého deníku na jeho internetových stránkách ustecky.denik.cz.
Akce má mimo jiné upozornit na neutěšený stav ústeckých silnic po loňské zimě, které nejsou ani po uplynulém létě zcela opravené.
Soutěž o nejlepší snímek nazvanou O zlatý tlumič letos vyhlásilo ústecké sdružení Stop tunelům, které bojuje o vymazání plánů na tunely z připravovaného územního plánu města. „Bude z čeho vybírat. Již máme zhruba 20 snímků,” prozradil jeden z organizátorů akce Jan Kvapil. Dodal, že snímky rozbitých silnic a chodníků nacházejících se v Ústí nad Labem mohou lidé posílat až do středeční půlnoci na e-mail info@stoptunelum.cz.
Všechny snímky se pak ve čtvrtek objeví i na internetových stránkách Ústeckého deníku, kde se rozeběhne hlasování. Každý soutěžící může dodat maximálně tři soutěžní snímky v digitálním formátu o maximální velikosti 2 MB. Na výběru vítězného snímku se bude podílet publikum Eňa Ňuňa. Vítězný snímek získá umělecký předmět související s názvem soutěže.
Náměstek primátora Jan Řeřicha opakovaně připustil, že stav ústeckých silnic a chodníků není ideální. „Na kompletní opravy by bylo třeba stovek milionů korun,” tvrdí. Město po letošní zimě stačilo opravit jen nejvíce rozbité silnice. Rozpočet, který na opravy mělo, dokonce během roku navyšovalo, aby mohlo zacelit co nejvíce děr. Přesto na většině silnic pouze opravilo díry, které zde vznikly. Takovou opravou prošlo například okolí křižovatky u Ústecké polikliniky. Naopak třeba ulice Klíšská a Na Popluží mají zcela nový povrch.
Organizátoři soutěže tvrdí, že peníze mohlo město dát třeba místo hrazení územního plánu. „Rádi bychom dali do protikladu stav ústeckých komunikací s cenou nového územního plánu, 37 milionů korun. Místo toho, aby město dbalo na skutečné potřeby občanů, hodlá nám vnutit předražený zmetek, v němž například zhruba stostránkový kompilát o stavu města stál neuvěřitelných 6,9 milionu bez DPH,“ uvedl Kvapil.
Ne všechny silnice v Ústí jsou ale majetkem města. Hlavní komunikace patří státu a stará se o ně Ředitelství silnic a dálnic. I na nich se vyskytuje řada děr. Nejvíce lidé kritizovali stav Havířské ulice a Všebořické ulice, kterou ŘSD nechalo v zimě vyfrézovat. Oprava se zkomplikovala a nového povrchu se zde řidiči dočkali až na konci léta.
Silnice druhých a třetích tříd mimo město jsou zase majetkem kraje a stará se o ně Správa a údržba komunikací Ústeckého kraje.
Zpracoval Vít Lukáš