Město a ústecký dopravní podnik nyní uvažují, že se přihlásí do programu, který by s jejich modernizací pomohl.

Podle ředitele dopravního podniku Tomáše Krause by mohl program s názvem Tactics pomoci udělat ze starých trolejbusů modernější, nízkopodlažní. „Jdou předělat tak, že by se snížila jejich zadní část, a tím by se stal trolejbus alespoň částečně nízkopodlažní,” vysvětlil.

Většina trolejbusů, které dnes dopravní podnik v ústeckých ulicích provozuje, patří k typu Škoda 15 Tr. V letech 1989 až 2003 jich společnost koupila celkem 66. Některé vyřadila, ale většina jich je stále v provozu. Proto je ústecký trolejbusový park velmi zastaralý, blíží se k průměrnému stáří 20 let.
Do trolejbusu se vejde 145 cestujících, 100 míst je zde ke stání. Do trolejbusu je možné nastupovat čtyřmi vchody, ale ani jeden z nich není bezbariérový. U většina trolejbusů je navíc nástup předními dveřmi omezený pouze na jedno křídlo, druhé slouží pouze pro řidiče.

Podle náměstka primátora Jana Řeřichy ale ještě není jasné, zda se město do programu zapojí. Nyní zkoumá, zda by to bylo výhodné. Z programu by na přestavbu mohlo získat polovinu ceny na jejich rekonstrukci.

Mluvčí města Alexander Kuchař uvedl, že v programu je k dispozici celkem 27 milionů eur. Kromě přestavby trolejbusů jsou peníze z něj třeba využít k digitalizaci a zavedení čipových jízdenek.

Co se starými trolejbusy?

Část starých trolejbusů Škoda 15 Tr si bude muset i po nákupu 26 nových vozů DPMÚL ponechat. Připravuje proto jejich modernizaci, která by z nich udělala alespoň částečně nízkopodlažní vozy. Rekonstrukce by snížila zadní část trolejbusů.

Staré ústecké trolejbusy se občas potýkají s poruchami. Nejznámější je nejspíše incident, kdy v létě 2006 poblíž ústecké zoologické zahrady jeden z trolejbusů celý shořel. Nikomu se nic nestalo, všem cestujícím se tehdy podařilo včas vystoupit. Jiný trolejbus začal hořet například loni v lednu kvůli závadě na elektroinstalaci.

Dopravní podnik proto připravuje masivní nákup nových vozů, ty ale všechny trolejbusy starého typu nebudou schopné nahradit. V příštích třech letech chce společnost koupit 26 nových vozů za zhruba 340 milionů korun, částečně je uhradí z evropských dotací. Koupit chce deset 18 metrů dlouhých vozů a 16 kratších, patnáctimetrových trolejbusů. „Souběžně s tím bude probíhat i rozsáhlá rekonstrukce stávajícího vozového parku. Věřím proto, že se podaří v brzké době výrazně pozvednout úroveň kvality cestování v ústecké MHD,“ uvedl náměstek Řeřicha.

Letos dopravní podnik koupil dva nové trolejbusy Škoda 28 TR Solaris. Ty jsou nízkopodlažní a vejde se do nich 135 cestujících. Do ostrého provozu je nasadil v tomto týdnu. Cena za dodané trolejbusy činí 24,05 milionu korun bez DPH.

Zpracoval Vít Lukáš