Dřevěné kuličkové pero s rybou 14 centimetrů dlouhé a 1,2 centimetru široké, či přívěsek ve tvaru šedivé myši, která je oblečena do barevného proužkovaného oblečku s kapucí. Nebo dřevěný kufřík s přesně na milimetry definovanými rozměry, jenž obsahuje přesně specifikovanou výbavu. I tyto požadavky město dalo do výběrového řízení na nové propagační předměty. Podle odborníků i opozice takové specifikace naznačují, že zakázka může být vypsaná pro jednoho dodavatele.

Radka Pavlišová z organizace Transparency international včera Deníku řekla, že takto specifikované výběrové řízení může vyvolávat pochybnosti. „Je to, jako by popisovali přesné předměty,” uvedla. Podle ní by město mělo správně zadat obecnější zadávací podmínky.

Totéž tvrdí i opoziční zastupitel Pavel Vodseďálek. „Jsme rádi, že se výběrové řízení dělá, ale takhle to opravdu vypadá, jako by to bylo šité na míru nějaké firmě,” uvedl. Vysvětlil, že u tak malých zakázek není soutěž nutná, ale opozice prý chtěla, aby je město dělalo kvůli transparentnosti.

Pavlišová tvrdí, že zadavatel zakázky musí být schopen odůvodnit, proč přesné specifikace do soutěže dává. „Musí také existovat firmy, které budou schopné takové požadavky splnit,” vysvětlila. Dodala, že v tomto případě se jedná o takzvanou zakázku malého rozsahu. Firmy si prý mohou stěžovat u antimonopolního úřadu, ale ten může zvážit, zda se podnětem bude zabývat.

Deník se včera pokoušel zjistit, proč se město rozhodlo vypsat soutěž s takovými specifikacemi a zda se stížností firem neobává. Mluvčí města Klára Křivská, která je jako vedoucí kanceláře primátora pod dokumentem o soutěži podepsaná, ale na položené otázky nereagovala.

Zpracoval Vít Lukáš