Trochu nedočkavě usedají žáci páté třídy základní školy v Brné do lavic v počítačové učebně. Ve středu ráno je ve škole nečekala běžná vyučovací hodina, ale test. Škola totiž patří k těm, které Česká školní inspekce vybrala do dvoudenního pilotního systému pro ověřování výsledků vzdělávání žáků pátých a devátých tříd.

Ačkoliv je čeká prověřování znalostí, děti zase tolik nervózní nejsou. Od učitelů vědí, že v testu nejde o to, jakých dosáhnou výsledků. Známky na jejich pololetních vysvědčeních jim to zhoršit nemůže. „Jde hlavně o to, abychom si vyzkoušeli, co naše děti znají,” říká zástupkyně ředitelky Ivana Burčová .
O co půjde, žáci znají už z úterý, kdy prodělali testy z matematiky a angličtiny. Teď je čeká český jazyk. „Já mám z úterních testů dobrý pocit. Byly tam některé věci, které jsme ještě nebrali, tak se je budeme muset doučit,” tvrdí Matyáš Strašík. Pro něj byly v úterý údajně lehčí testy z matematiky, kde bylo méně otázek než v angličtině. „Hlavní je, že na všechno bylo dostatek času,” soudí.

Jak děti v testu dopadly, zatím škola neví. Konečné výsledky má dostat v polovině ledna. Ovšem děti se mohly na své výsledky podívat již chvíli poté, co testy vyplnily. Ty úterní podle třídní učitelky údajně pro nikoho nedopadly špatně.

Škola se po výzvě inspekce do testování přihlásila dobrovolně, inspektoři ji vybrali prý i proto, že patří mezi malé, kterých nebylo mezi zájemci příliš mnoho. „Jsme rádi, že jako jediní si můžeme nové testovací otázky vyzkoušet. Každý rok jsme kupovali testy od jiných firem a toto je možnost si zpětnou vazbu našeho vzdělávání zkontrolovat i jinou cestou,” uvedla Burčová.

Kromě základní školy v Brné se jako další škola na Ústecku do testu zapojilo Gymnázium v Jateční ulici. Zástupkyně ředitele gymnázia Květuše Klierová Deníku řekla, že se do podobných projektů vždy hlásí. „Máme tak možnost si vyzkoušet, co nás v budoucnu čeká. Jako škola se na to budeme moci lépe připravit,” uvedla. Dodala, že studenti sice měli možnost se na své výsledky podívat, ale jak dopadla škola jako celek, zatím neví.

Do projektu testování se v úterý a ve středu zapojilo více než 100 škol z celé České republiky. Do testu byly zapojené jak klasické základní školy, tak školy malé i víceletá gymnázia. Testovací program stál kolem 50 milionů korun.

Na květen a červen příštího roku je naplánovaná generální zkouška celého systému. Žáci dostanou různé testy se shodnými typy úloh. Testování naostro se rozeběhne v příštím školním roce.

Zpracoval Vít Lukáš