Osm se zdrželo hlasování, mezi nimi také primátor Vít Mandík (ČSSD), který tak proti očekávání nepodpořil ani změkčený návrh své strany. Projednávání územního plánu, tedy desátého bodu programu, začalo ve tři čtvrtě na jedenáct, usnesení bylo přijato až v šestnáct hodin.

Už na samém počátku zasedání zastupitelka Karola Haasová (TOP 09) navrhla tento bod vynechat.

„Domníváme se, že změna travních ploch o velikosti 800 fotbalových hřišť je příliš velkým zásahem do volné krajiny,” řekla o tom například. Klub zastupitelů „topky” přitom kritizoval i navržené řešení dopravy a označil návrh za nedodělek.

Bod k projednání předkládal náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha (ODS). „Práce začaly v srpnu 2008, dnes stojíme v závěrečné fázi přípravy,” řekl o tom s tím, že nelze vyhovět úplně každému. „Vše je v souladu se stavebním zákonem. Nelze změnit podstatu návrhu, jinak začneme opět od začátku,” tím měl na mysli navržené tunely v dopravním řešení, pro něž je vyčleněna územní rezerva, kterou má město později z územního plánu vyjmout.

Další protinávrh pak za klub zastupitelů KSČM předložil Viktor Malinkovič. Ten navrhl, aby byl návrh územního plánu vrácen k novému projednání s vlastníky pozemků. Město by se s nimi mělo dohodnout na směně pozemků za jiné, případně domluvit na finančním projednání. „Abychom se vyvarovali žalob a soudů o odškodnění s majiteli těchto pozemků,” poznamenal Malinkovič.

Diskuse okolo návrhu územního plánu byla od samého začátku velmi emotivní. Mezi prvními vystoupila například Ústečanka Radmila Vorlíčková, která kritizovala odpůrce návrhu plánu s tím, že během čtyř let, kdy návrh nového územního plánu vznikal, nikdo nepodal žádné připomínky. „Pokud ano, netýkalo se to tunelů.”

„Najednou, kde se vzala, tu se vzala iniciativa, která začala zdržovat. Já chodila poctivě na všechna veřejná setkání a nikdo nic neříkal,” rozčílila se Vorlíčková. „Já čtyři roky čekám, abych na svém malém pozemku mohla začít stavět, takových je nás spoustu!”

Naopak, Jan Kvapil z Iniciativy Stop tunelům prohlásil, že návrh plánu je šitý na míru spekulantům. „Držím v ruce doplňující studii k návrhu, kterou by zvládl napsat šikovný středoškolák. Ta stála 6,9 milionu korun. V Pardubicích za to pořídili celý územní plán,” prohlásil Kvapil.

Podobně se vyjádřil David Daduč. „Ústecký územní plán vyšel o více než polovinu dráž, než v Liberci,” řekl také. „Územní plán musí chránit veřejný zájem, ne soukromý.”

Padly také návrhy na reklamaci dokumentu a jeho přepracování. Jako důvod zaznělo například, že výpočty hovoří o potřebě 80 hektarů ploch na rodinné domky, ale plán přitom umožňuje 230 hektarů.

K tomu Martin Hausenblas řekl, že pokud nebudeme chránit krajinu, satelitní městečka se slijí do jedné sídelní kaše. „Chybí vize pro naše město, nedošlo k souladu zastupitelů, ani ke konsensu napříč politickým spektrem.”

Na opačné straně barikády pak stanuli zastupitelé ODS a zpracovatelé plánu. Ti k proslovům odpůrců řekli, že manipulují s daty. Jako příklad uvedli Kvapilovo prohlášení, že podle analýzy Ředitelství silnic a dálnic klesla dopravní zátěž. „To se týká období let 2005 a 2006, kdy došlo k ekonomickému poklesu a jen dopravy kamionové, v osobní to vůbec neplatí. Navíc ŘSD změnilo metodiku výpočtů,” řekl o tom za zpracovatele Jiří Janda ze společnosti CityPlan.

Po zhruba 4 hodinách vyhlásil primátor Mandík desetiminutovou přestávku, která se protáhla na hodinu. Poté předložili komunisté a sociální demokraté pozměněné návrhy usnesení. Sociální demokracie jen doplnila předložené usnesení o bod, kde se zpracovateli ukládá do dvou let vyjmout „tunely” a nově zpracovat dopravní řešení v Ústí. „Aktualizace územního plánu nám nevyhovuje,” řekl radní Arno Fišera na adresu předloženého návrhu usnesení. Po víc než pěti hodinách pak zastupitelé hlasovali pro přijetí tohoto návrhu ČSSD.