Podíváme se do tajemného místa na ledopád nad Čertovým mlýnem a pak bude ten největší v Českém středohoří, Vaňovský.

Pod Hostovicemi

Na zastávce MHD Mírové náměstí u hotelu Bohemia nastoupíme do autobusu č. 3 a pojedeme do Trmic, kde vystoupíme na zastávce Za Humny. Vydáme se zpět Žižkovou ulicí, přejdeme křižovatku u mostu přes Bílinu a pokračujeme stále stejnou ulicí ještě asi 200 metrů, až k zábradlí lemujícímu bezejmenný potok.

Odtud půjdeme podél potoka vzhůru ulicí Ke Střelnici, za posledním domem vede už jen lesní pěšina. Po necelém půl kilometru stoupání dojdeme k rozvalenému můstku, od kterého už je vidět ledopád.

Pod čertovým mlýnem

Přejdeme na druhou stranu potoka a po pěšině pokračujeme až do Hostovic a stále vzhůru po hlavní silnici projdeme celou obcí. U pravotočivé zatáčky do lesa se k nám zleva připojí červená turistická značka, která nás bude provázet až ke křižovatce, kde odbočíme vlevo do Podlešína.

Od zastávky MHD vede vlevo žlutá turistická cesta do rokle Podlešínského potoka, kde se nachází dva ledopády.Po necelém kilometru vychází cesta z lesa na louku, na jejímž konci se vydáme vpravo starým úvozem dolů k potoku.

Asi po 250 metrech dojdeme k tzv. Čertovu mlýnu, kde je potřeba překročit potok. Po druhém břehu potoka půjdeme vpravo proti proudu a po pár desítkách metrů již uvidíme ledopád.

Největší Vaňovský

Vrátíme se na značenou cestu a sejdeme po ní dolů na turistické rozcestí Nad Vaňovem. Odbočíme vpravo a po zelené značce dojdeme k poslednímu, Vaňovskému ledopádu, který je bezesporu nejznámějším na Ústecku. Není divu svými rozměry je vskutku monumentální. Při cestě dolů vede doprava značená odbočka na vyhlídku na Vrkoči. Všimneme si v části zpevněného svahu zasazeného kamene s nápisem, připomínajícím vojsko rakousko-uherské armády, které cestu k vodopádu vybudovalo v rámci vojenského cvičení.

Vrátíme se na zelenou značku a sejdeme až dolů, odkud se ještě pokocháme pohledem na Vrkoč od naučné tabule. Vydáme se vlevo a po Čajkovského ulici dojdeme po 250 metrech k podchodu pod tratí a zastávce MHD U Vodopádu. Dnešní poslední výlet je dlouhý 7 kilometrů. Závěrem našeho putování po ledopádech upozorňuji na nebezpečí náledí v jejich okolí a cestách.