Zároveň ale předseda jejího představenstva Radek Scherfer tvrdil, že šlo o jednorázové pochybení. Omylem prý firmě EOS KSI, která pro Krajskou zdravotní neuhrazené regulační poplatky vymáhá, poslali v jednom případě špatné podklady, místo dat neplatičů data těch, kteří poplatky řádně zaplatili.

Někteří čtenáři Ústeckého deníku, vesměs pacienti Masarykovy nemocnice, ale oponují, že těch chyb bude více. Deník už v lednu informoval o případu muže, jenž dostal výzvu k uhrazení údajného dluhu 30 korun.

Spolu s poplatky z prodlení a náklady na vymáhání po něm vymahačská firma chtěla 270 korun. On se bránil, že nic nedluží a nakonec se ukázalo, že měl pravdu, chybovali zdravotníci. Pacientovi nesprávně naúčtovali poplatek za vyšetření, přestože hned po něm zůstal v nemocnici a platil už za ten den poplatek hospitalizační. Krajská zdravotní jeho „dluh“ nakonec stornovala a omluvila se mu.

Nejde přitom o výjimku. Se stejnou zkušeností se přihlásila i další čtenářka, Iveta Müllerová. „Také můj syn byl loni v prosinci neoprávněně upomínán. Dluh měl být z října 2008, a to 90 korun za pohotovost, firma chtěla 240 korun. Záhy se ale ukázalo, že poplatek mu účtovat neměli, protože byl týž den hospitalizován,“ uvedla.

A dodala, že vymahačskou výzvu dostala také ona sama. „Rovněž mně vypočítali dluh ze stejného období, 240 korun. Vůbec si jej nejsem vědoma, ale požadovaných 540 korun jsem raději zaplatila, protože doklady už bohužel nemám,“ vylíčila žena a vyjádřila obavy, že těch chyb ve vyúčtování poplatků asi bude více a namísto viníka to odnesou pacienti.

Těm se rozhodně vyplatí si doklady schovávat. Přesvědčil se o tom další Ústečan, kterému naúčtovali dva poplatky za jedno vyšetření. Což samozřejmě netušil, fakturu dostal jen jednu a řádně ji zaplatil.

Až když byl označen za dlužníka, vzpomněl si, že lékaři na chvíli zkolaboval počítač a přitom zřejmě došlo k dvojímu odeslání jeho dat. Kdyby ale neměl potvrzení, že platil, těžko by se na to přišlo. Jen díky své pořádkumilovnosti ušetřil 280 korun, které po něm vymahačská firma žádala.

Také Jiřího Rickla výzva k uhrazení dluhu nadzdvihla. „Manželka musela s malým synem na dva dny do nemocnice. Když odcházela, podepsala žádost, aby poplatek za ně uhradil kraj, který to tedy dělal. A teď nám přišlo, že dlužíme a ať to zaplatíme i se sankcemi,“ zlobil se muž.

Pacienti Krajské zdravotní zejména vyčítají, že se na ně při nesrovnalostech neobrátila sama. „Je dost šok, když se ozvou rovnou vymahači a ještě neoprávněně,“ stěžují si.

Scherfer ale namítá, že jde jen ojedinělé případy, které se stávají i jinde. „Samozřejmě pro poctivě platící je to nepříjemné a my se jim za to omlouváme,“ uvedl.

Podle Krajské zdravotní pacienti jejích pěti nemocnic dluží na regulačních poplatcích 15 milionů korun. Jen v případě Masarykovy nemocnice prý jde o 7,3 milionu. Nejstarší dluhy jsou z roku 2008.

„K jejich vymáhání jsme přistoupili až na konci minulého roku, když jsme předtím dlužníky opakovaně urgovali hlavně prostřednictvím médií, většinou neúspěšně. Teprve pak jsme pověřili inkasní firmu adresným vymáháním,“ řekl Scherfer s tím, že také mohli pohledávky prodat, což by pro ně mohlo mít daleko horší následky.