Nejsmrtonosnější náhradní trasa místo dálnice D8? Jednoznačně silnice I/30, na úseku z Lovosic do Ústí nad Labem. Ta je využívaná jako klíčový alternativní dopravní tah. Vyžádala si celkem 32 obětí za posledních pět let. Jinak celkem zemřelo na objízdných trasách 52 lidí, včetně silnice I/30.

Podle Jiřího Ušáka, šéfa krajské dopravní policie, to lze jednoznačně spojit s celkovou situací způsobenou chybějícím úsekem dálnice. „Kombinaci nákladní a osobní dopravy na dvoupruhových komunikacích, jako je tomu například u I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem, považujeme z pohledu bezpečnosti dopravy za nejrizikovější,“ uvedl Ušák.

Podle policie tu vedle nehodovosti každým rokem také vzrůstá intenzita dopravy. Ta ve směru z Ústí nad Labem do Prahy dosahuje 6 613 vozidel denně, v opačném směru potom 6 356 vozidel denně. Tato situace prý také dlouhodobě zvyšuje náklady na personální zajištění bezpečnosti. Například jen v roce 2008 policie musela na alternativní trasy nasadit celkem 1687 policistů. Ti zde pak zjistili 2756 přestupků.

Situace by se přitom mohla zlepšit právě po dostavbě poslední části dálnice z Lovosic do Řehlovic, který Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) už staví pátým rokem, od 6. listopadu 2007. „Jsme připraveni na dokončení tohoto důležitého úseku. Pokud nebudeme neustále blokováni, pak by mohla být dálnice dokončena do dvou až tří let,“ komentoval to ředitel ŘSD René Poruba.

Podle ŘSD dlouhodobě brání dokončení úseku z Lovosic do Řehlovic neustálá odvolání a blokace ze strany ekologických organizací a sdružení. Jenže těm daly soudy častokrát za pravdu v tom, že mnozí státní úředníci při stavebních a územních řízeních, týkajících se D8, nepostupovali v souladu se zákonem.

„Myslím, že zveřejněním těchto čísel se ŘSD jen snaží odvádět pozornost od nějakého problému, protože nic nevypovídají o dálnici, jen o tom, že lidé jezdí proti předpisům,“ řekl o tom Miroslav Patrik ze sdružení Děti Země, které je v boji proti pochybením úředníků v souvislosti s dálnicí D8 nejaktivnější.

„Proč hovoří zrovna o D8? Podobných míst je přeci v Čechách spousta,“ dodal.

Kauza D8
Dálnice D8 má spojit Prahu s Ústíma dál se severem Německa. Administrativní průtahy i soudní sporyzpozdily termín jejího dokončení několikrát. Část úseku přes České středohoří dlouhá16,4 kilometru se začala stavět v roce 2007, úředníci ale zatím nenašli způsob, jak vyřešit stavební dokumentaci. Stavební náklady se odhadujína 12 až 15 miliard korun. Kompletní by měla být dálniceza dva až tři roky.

Náhradní trasy dálnice už stály desítky životů

Ústí nad Labem - Smrt 52 lidí za posledních pět let. To je cena za nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. Tolik lidí totiž tragicky zahynulo na náhradních trasách, po nichž je nyní vedena doprava z Prahy přes Ústí nad Labem na německé hranice a zpět.

To ovšem, podle Niny Ledvinové, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), není vše. „Dopravní nehody vedly na těchto komunikacích od roku 2007 také k 53 případům těžkých zranění a 250 zranění lehkých,“ uvedla Ledvinová.

Data shromáždily ŘSD a Policie ČR za roky od 2007 do 2011. Objízdné trasy celkem činí zhruba 58,83 kilometru v jednom směru. Podle šéfa severočeské dopravní policie Jiřího Ušáka vzhledem k tomuto počtu kilometrů patří alternativní trasy k velmi nebezpečným. „Na každý rok připadá do celé oblasti alternativních komunikací průměrně deset úmrtí,“ sdělil Ušák.

Z 52 úmrtí se jich nejvíce stalo v roce 2007, celkem 21 a v roce 2010, celkem 14 úmrtí.