Od silnice se táhne široká hlinitá pláň staveniště až na obzor. Z jedné strany ji svírá silnice, z druhé stromy a kopce. Kanárkově žlutá fréza stlačuje šedavý prach do jílovité půdy. „To je pojivo, slouží ke zpevnění terénu," říká o tom Josef Habětín, který tu pracuje. Má pravdu, hlína hned vedle frézy  je rovná jako mlat a pevná skoro  jako beton.

Vykopávky už pryč

Stavba mimoúrovňové křižovatky Řehlovice na trase dálnice D8, kde se právě nacházíme, má trvat zhruba třicet měsíců. „Archeologické vykopávky už máme za sebou," popisuje stavbyvedoucí Václav Škoda. „Teď provádíme geologický průzkum podloží za pomoci sond. Laborant pak vyhodnotí, co je při stavbě použitelné a co ne."

Těsně pod horizontem kvůli tomu bagr vybavený obří lžící hloubí do země mohutnou jámu. Slunce terén vysušilo jako troud, takže s tím nemá žádný problém. Na trávu sedá prach.

Laborant Michal Bajzík vojenskou polní lopatkou odebírá z vytěžené zeminy vzorky k dalšímu laboratornímu posouzení. „Zkoumáme zrnitost, nebo přirozenou vlhkost," líčí svou práci Bajzík. „Podle křivky zrnitosti pak posuzujeme její použitelnost pro stavební konstrukce."

Rozšíření mostu

Průzkumy někde musejí provádět po úsecích. „Občas totiž narazíme na něco, co nelze vytěžit, případně se to naopak sype a nic neunese," dodává laborant.

Ze svahu se otevírá pohled na současnou silnici se dvěma mosty. Jak nám stavbyvedoucí Škoda vysvětluje, most blíž ke stavbě bude potřeba vyosit a rozšířit kvůli nájezdům na hlavní trasy silnice. „Problematické také budou přeložky sítí. Všechno na sebe musí přesně navazovat. Potom bude třeba se zbavit místních komunikací, abychom mohli pokračovat v hlavní trase dálnice," naznačuje postup dalších prací Škoda. „Nakreslit na papír lze ledacos, ale pak to postavit může být problém."

Hned na kraji stojí bílé stavební stroje s logem kolínské Eurovie, která je subdodavatelem, naproti nim náklaďáky. Jeden z řidičů ve výstražné vestě zmožený vedrem shodil boty a v slunečním úpalu odpočívá. Procházíme kolem něj, přejdeme silnici a sledujeme, zahalení prašným oblakem, nakládání svrchní ornice. Nakonec odjíždíme k Řehlovicím.

Dálnice? Spása!

Dálnice je pro obce a města na objízdných trasách spásou a tak k ní, po mnoha tahanicích kolem stavebních povolení, vzhlíží s nadějí, že za další dva roky budou mít konečně pokoj od nekonečných šňůr kamionů. Jiné lidi ale může stavební ruch a náklaďáky projíždějící mezi domy obtěžovat. Zdá se ale, že Řehlovicím se to naštěstí vyhne. „Mně to přijde v obci stále stejné, nijak to nepociťuji," říká třeba Lenka Holíková. Zapravdu jí později dává i starosta Řehlovic Josef Macháček. „Zatím žádný problém."