Chtěli byste vyrazit do hlavního města a přeplněné vlaky vám nevoní? V Ústí máte smůlu. Jedinou dálkovou autobusovou linku do Prahy, která zajížděla do krajské metropole, zrušili. A nová, která by ji nahradila, jen tak nevznikne.

„S kamarády jezdím hodně často z Ústí do Prahy. Dříve jsem jezdil linkou Berlín – Praha společnosti Eurolines, která zajížděla i do Ústí. Firma Flixbus Eurolines koupila a k 16. červnu tuto linku zrušila. Vlaky jsou tak přeplněné, že nemám možnost si sednout,“ popsal nespokojený cestující Pavel Teresčuk.

Ilustrační foto
Smrt na pískovci. Mladý horolezec spadl ze skály u Tisé, v nemocnici zemřel

Dopravce Flixbus vysvětlil, že se mu linku nevyplatilo provozovat. „Neustále se snažíme optimalizovat naši zelenou síť, abychom cestujícím nabídli nejlepší možné služby. V některých případech to však znamená, že spojení už nemohou být déle nabízena. Mezi důvody tak nepatří pouze provozní, ale také změny v sezonní popularitě spojení,“ sdělilo tiskové oddělení společnosti Flixbus.

Mezi Teplicemi a Prahou jezdí linka společnosti Arriva. Podle Teresčuka by vzhledem ke své trase mohla do Ústí nad Labem zajíždět. „Pokud vezmu cestu z Prahy, tak autobus jede po dálnici a u Řehlovic odbočuje na Teplice. Klidně by mohl zajet až do Ústí nad Labem,“ dodal.

Teplice – Ústí – Praha

Obchodní ředitel Arriva City Petr Havlík sdělil, že společnost skutečně vlastnila licenci k provozování autobusové linky na trase Teplice – Ústí – Praha. Věc však má háček. „Podmínky, které nám k provozování této linky stanovil Krajský úřad Ústeckého kraje, byly tak omezující s ohledem na souběžně projíždějící drážní dopravu, že v denní době nebylo možné tuto linku provozovat. Licenci jsme měli, ale linku jsme nezačali z výše uvedených důvodů provozovat,“ řekl Havlík.

Licence na provoz komerčních autobusových linek vydává krajský úřad. Povolení je bezplatné, ale je nutné dodržovat striktní podmínky.

„Jednou z podmínek je provozovat linku tak, aby nekonkurovala, nebrala cestující, linkám dotovaným z veřejných prostředků, tedy autobusům a vlakům provozovaným na objednávku ministerstva dopravy či kraje. A to je právě v koridoru Ústí nad Labem – Praha problém. Vlakové pokrytí je značné a prostor pro komerční autobusové linky zde není,“ podotkla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Ilustrační foto - autobus
Zákaz antimonopolního úřadu platí. Kraj nesmí koupit nové autobusy

A právě na této podmínce jednání Arrivy o lince mezi Ústím a Prahou zkrachovala. „K žádosti společnosti Arriva se Krajský úřad Ústeckého kraje vyjadřoval, ale nevydával rozhodnutí, řešil to středočeský úřad před několika lety. Linka měla být Teplice – Ústí nad Labem – Praha a požadavek krajského úřadu byl, aby v čase od šesti hodin ráno do osmi večer nebyla naplněna linka Ústí nad Labem – Praha z důvodu souběhu s dotovanou dopravou,“ dodala Fraňková.

Tato podmínka v praxi znamená, že zájemce o provozování autobusové dopravy mezi krajským městem a Prahou může vypravovat spoje mezi osmou hodinou večer a šestou hodinou ranní. „Aktuálně se žádná žádost na provozování této linky neřeší,“ uzavřela Fraňková.

Ústečané tak mají smůlu a pro cesty do Prahy jsou odkázaní na vlaky. Z jiných severočeských měst do hlavního města autobusy jezdí. Společnost Flixbus provozuje linku Chomutova do Prahy, Student agency zajišťuje spoje mezi Mostem a Prahou. Arriva pak obstarává spoje mezi Teplicemi a Prahou.

Vychází nový týdeník!
Nový Týdeník Ústecko: UNESCO v Krušnohoří či nakládání s letními dary přírody