Chtěli byste vyrazit do hlavního města a přeplněné vlaky vám nevoní? V Ústí máte smůlu. Jedinou dálkovou autobusovou linku do Prahy, která zajížděla do krajské metropole, zrušili. A nová, která by ji nahradila, jen tak nevznikne.

„S kamarády jezdím hodně často z Ústí do Prahy. Dříve jsem jezdil linkou Berlín – Praha společnosti Eurolines, která zajížděla i do Ústí. Firma Flixbus Eurolines koupila a k 16. červnu tuto linku zrušila. Vlaky jsou tak přeplněné, že nemám možnost si sednout,“ popsal nespokojený cestující Pavel Teresčuk.

Dopravce Flixbus vysvětlil, že se mu linku nevyplatilo provozovat. „Neustále se snažíme optimalizovat naši zelenou síť, abychom cestujícím nabídli nejlepší možné služby. V některých případech to však znamená, že spojení už nemohou být déle nabízena. Mezi důvody tak nepatří pouze provozní, ale také změny v sezonní popularitě spojení,“ sdělilo tiskové oddělení společnosti Flixbus.

Mezi Teplicemi a Prahou jezdí linka společnosti Arriva. Podle Teresčuka by vzhledem ke své trase mohla do Ústí nad Labem zajíždět. „Pokud vezmu cestu z Prahy, tak autobus jede po dálnici a u Řehlovic odbočuje na Teplice. Klidně by mohl zajet až do Ústí nad Labem,“ dodal.

Teplice – Ústí – Praha

Obchodní ředitel Arriva City Petr Havlík sdělil, že společnost skutečně vlastnila licenci k provozování autobusové linky na trase Teplice – Ústí – Praha. Věc však má háček. „Podmínky, které nám k provozování této linky stanovil Krajský úřad Ústeckého kraje, byly tak omezující s ohledem na souběžně projíždějící drážní dopravu, že v denní době nebylo možné tuto linku provozovat. Licenci jsme měli, ale linku jsme nezačali z výše uvedených důvodů provozovat,“ řekl Havlík.

Licence na provoz komerčních autobusových linek vydává krajský úřad. Povolení je bezplatné, ale je nutné dodržovat striktní podmínky.

„Jednou z podmínek je provozovat linku tak, aby nekonkurovala, nebrala cestující, linkám dotovaným z veřejných prostředků, tedy autobusům a vlakům provozovaným na objednávku ministerstva dopravy či kraje. A to je právě v koridoru Ústí nad Labem – Praha problém. Vlakové pokrytí je značné a prostor pro komerční autobusové linky zde není,“ podotkla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

A právě na této podmínce jednání Arrivy o lince mezi Ústím a Prahou zkrachovala. „K žádosti společnosti Arriva se Krajský úřad Ústeckého kraje vyjadřoval, ale nevydával rozhodnutí, řešil to středočeský úřad před několika lety. Linka měla být Teplice – Ústí nad Labem – Praha a požadavek krajského úřadu byl, aby v čase od šesti hodin ráno do osmi večer nebyla naplněna linka Ústí nad Labem – Praha z důvodu souběhu s dotovanou dopravou,“ dodala Fraňková.

Tato podmínka v praxi znamená, že zájemce o provozování autobusové dopravy mezi krajským městem a Prahou může vypravovat spoje mezi osmou hodinou večer a šestou hodinou ranní. „Aktuálně se žádná žádost na provozování této linky neřeší,“ uzavřela Fraňková.

Ústečané tak mají smůlu a pro cesty do Prahy jsou odkázaní na vlaky. Z jiných severočeských měst do hlavního města autobusy jezdí. Společnost Flixbus provozuje linku Chomutova do Prahy, Student agency zajišťuje spoje mezi Mostem a Prahou. Arriva pak obstarává spoje mezi Teplicemi a Prahou.