Jednání se již blíží do finiše. Typický klapot, který Beskydy vydávají, tak z řeky pravděpodobně v nejbližší době nezmizí.

Provoz Beskyd byl pro jejich současného soukromého majitele ztrátový a již jej dále nechtěl dotovat. Proto přicházely v úvahu dvě možnosti – loď nechat sešrotovat nebo ji někomu prodat, nejlépe státu.

A právě k druhé možnosti je nyní velmi blízko. Jako nikdy v minulosti, kdy se o prodeji Beskyd mnohokrát mluvilo. Vůle ze strany státu ale dříve nebyla. Na lodi čas od času dokonce vlála i černá vlajka.

„Jednání skutečně probíhají. Jejich ukončení předpokládám v řádu jednotek týdnů. Nyní je těžké říct, zda to bude za měsíc či za dva. Ale směřují opravdu k tomu, aby loď Beskydy převzal stát," uvedl mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský.

Cena by se měla pohybovat okolo deseti milionů korun, její přesnou výši určí právě finišující jednání mezi současným majitelem a Ředitelstvím vodních cest.

Beskydy v současné době pomáhají lodím, a to nejen těm nákladním, v překonání problematického úseku mezi Hřenskem a Ústím nad Labem. Stejně by tomu mělo být i tehdy, až je koupí Ředitelství vodních cest. Nedávno například pomáhaly Beskydy proplout jedné velké hotelové lodi mířící proti proudu.

„Beskydy mají největší tažnou sílu ze všech lodí na Labi. A to díky zadokolesovému pohonu. Ten je především při nízkých vodních stavech mnohem účinnější než pohon lodním šroubem," popisuje největší výhodu Beskyd Bukovský.

Lodní šrouby totiž přitáhnou lodě více ke dnu a ty tak potřebují vyšší vodní hladinu, oproti tomu Beskydy s nízkým ponorem se jsou schopné vypořádat i s relativně nízkou vodní hladinou.

Síly Beskyd ale využívají rejdaři i při mimořádných situacích, kdy například někde uvízne některá z jejich lodí.

To se stalo například před několika lety, kdy na jez v Roudnici nad Labem najela vana a bylo ji potřeba vysvobodit. V čerstvé paměti je pak vyproštění lodi Albis, která se v Drážďanech zasekla mezi mostními pilíři a blokovala říční dopravu v saské metropoli.

Kromě toho, že jsou Beskydy v podstatě nenahraditelné při lodním provozu na Labi, byly nedávno prohlášené také kulturní památkou. Šest desítek let stará loď totiž jezdí stále s původním technickým vybavením.

„Jsme rádi, že se daří jednání o koupi Beskyd dotáhnout do zdárného konce. Kromě své technické nenahraditelnosti jsou také jednou z tváří Labe nejen v Děčíně, ale také v širokém okolí," ocenila naději na definitivní záchranu Beskyd mluvčí děčínské radnice Markéta Lakomá.

Beskydy jsou poslední zadokolesový remorkér, který brázdí Labe již od 50. let minulého století. Původně bylo vyrobeno takových lodí dvanáct, do dnešních dnů slouží svému původnímu určení již právě jen Beskydy. Jedna z těchto lodí byla přestavěna na osobní a jezdí po Vltavě v Praze. Pro své unikátní vlastnosti jsou Beskydy při lodním provozu na Labi prakticky nenahraditelné. Žádná obdobná loď totiž v české republice v současné době není v provozu.