„Proud pak sice obnovili, ale lidé o ty spotřebiče přišli," dodal starosta.

Jedním z poškozených je i Ladislav Husárik, kterého večer blesk probudil. „Byla to bomba jako hrom kousek od našich dveří. Sousední strom to úplně rozpůlilo podél," uvedl Husárik.

Škody na majetku zaregistroval až ráno. „Přišel jsem o připojení k internetu, tedy o modem a router. Také mi blesk zničil bojler, ovládání garážových vrat a solární kolektory," dodal Husárik s tím, že nyní dává dohromady veškerou škodu a chystá se na pojišťovnu. „Prý v obci i vyhořela trafostanice," nechápavě kroutil hlavou.

Co se přesně stalo? Mluvčí skupiny ČEZ pro severní Čechy Soňa Holingerová řekla, že dispečink evidoval ve čtvrtek v 00.15 hodin poruchu na vedení vysokého napětí z rozvodny 35 kV Koštov vývod Lovosice.

Přepěťová ochrana

Při provozním napětí má vysoký izolační odpor. Při výskytu přepětí přechází do vodivého stavu a svádí přepěťové špičky přes ochranný vodič na potenciál země. Po odeznění přepětí se ochrana vrací zpět do původního stavu. Při správně navržené a vzájemně koordinované ochraně nedochází k poškození svodičů a chráněného zařízení ani při opakování přepětí.

„Dodávky elektřiny byly za tři minuty, tedy v 00.18 hodin opětovně obnoveny. Výpadek elektřiny a poruchu způsobil s největší pravděpodobností úder blesku do vedení. Ovšem vedení poničeno nebylo," upřesnila Soňa Holingerová.

Odběratelé proudu se prý mohou obrátit například na ČEZ o náhradu škody. Otázka ovšem je, zda uspějí. Platné české zákony totiž stanovují, že je povinností odběratele učinit na své straně taková opatření, aby takové poruchy, jako je například přepětí, nemohly poškodit jeho zařízení připojená na elektrorozvodnou síť nízkého napětí.

Máte ochranu?

Jinými slovy, je nutno své elektrospotřebiče chránit vhodnou ochranou. Z těch nejstarších to jsou bleskosvody, zemnící lana, ochranná jiskřiště, svodiče přepětí souhrnně zvané přepěťová ochrana. Působí totiž v okamžiku, kdy napětí v elektrizační soustavě převyšuje předem dané hodnoty, tedy například 220V.

Volejte zdarma

„Zákazníci Skupiny ČEZ se mohou v případě náhrady škody obracet na zákaznickou linku 840 840 840, či na naše zákaznické centrum, které naleznou i v Ústí nad Labem v Panské ulici," uvedla k tomu mluvčí Holingerová.

„Zde jim naši zaměstnanci poradí, jak dále postupovat. Je nutné vyplnit formulář, který je zaslán kompetentním pracovníkům, kteří posoudí příčinu," dodala Holingerová.

„Vždy postupujeme podle energetického zákona. Pokud je žádost o náhradu škody posouzena jako oprávněná, je náhrada škody poskytnuta. Na vyřízení žádosti máme třicet dní," dodala mluvčí Soňa Holingerová.