Brabec to řekl novinářům po jednání kabinetu s tím, že podle názoru Správy Národního parku České Švýcarsko nelze negativní vlivy plánované stavby kompenzovat.

S výstavbou plavebního stupně počítá připravovaná koncepce vodní dopravy pro období 2016 až 2023. Podle kabinetu se stavbou zlepší splavnost Labe od Ústí nad Labem ke státní hranici s Německem.

Podmínkou schválení koncepce je stanovení kompenzačních opatření k ochraně evropsky významných lokalit Labského údolí a Porta Bohemica, kde má být jez vybudován. Opatření měla připravit správa parku do poloviny letošního roku.

Brabec kabinetu přinesl odmítavé stanovisko ochránců, podle svých slov má zahájit mezistátní jednání neprodleně. Hledat má "společně s Evropskou komisí a Německem, jakým způsobem by bylo možné kompenzovat újmu mezistátně".

Přes dvacet let příprav

Koncepce, která je prvním koncepčním materiálem pro vodní dopravu v Česku, identifikovala jako hlavní příčinu významného poklesu přeprav v posledních 20 letech nedostatečnou spolehlivost splavnosti Labe od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem. V tomto úseku je podle koncepce potřebné omezit závislost vodní dopravy na klimatických podmínkách, což je možné pouze stavbou Plavebního stupně Děčín.

Na Labi v úseku od Ústí nad Labem ke státní hranici se podle koncepce mohou plavit lodě s ekonomicky rentabilním ponorem 140 cm jen zhruba polovinu roku, s nižším ponorem 110 cm pak asi v 74 procentech. Po vybudování jezu by stoupla splavnost pro ponor 140 cm na 345 dní v roce a pro 220 cm na 180 dní.

Příprava vybudování jezu na dolním Labi trvá už více než 20 let. Proti stavbě děčínského plavebního stupně opakovaně protestují české i německé ekologické organizace a v minulosti i vláda spolkové země Sasko.