Revoluce na severočeské železnici pokračuje. Krajští radní v pondělí odsouhlasili, že o zakázce na zajištění provozu vlaků v Ústeckém a částečně Libereckém kraji budou dál jednat se třemi dopravci. Nejsou mezi nimi České dráhy, které dosud provoz na těchto tratích zajišťují.

„Rada Ústeckého kraje uložila odboru dopravy jednat se třemi dopravci v návaznosti na nabídnutou cenu a dopravní koncept. Jde konkrétně o Die Länderbahn, Arriva vlaky a Leo Express,“ řekla mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

NÍZKÁ CENA

Podle zdrojů redakce nabídli nejnižší cenu dopravci Leo Express a Länderbahn, současně ale upozornili kraj na to, že jejich nabídka nemusí trvat dlouho. Länderbahn nabídla jednotky Siemens Desiro, které dosud používá na tratích v Sasku a v Libereckém a Ústeckém kraji. Leo Express se snaží své pronajaté vozy Alstom Lint nabídnout dalším krajům.

Důvodem neoslovení Českých drah měla být příliš vysoká cena v porovnání s jinými nabídkami. Radní ze hry vyřadili kromě Českých drah také nabídku společnosti GW Train Regio, která nepodala nabídku na všechny požadované tratě.

„Nebudeme to komentovat, dokud nedostaneme oficiální vyjádření,“ reagoval mluvčí Českých drah Radek Joklík.

OSLOVIL VŠECHNY

Ústecký kraj dopravce nevybírá klasickou soutěží, ale cestou přímého zadání, před kterým ale oslovil všechny dopravce. Prakticky tak o soutěž jde. Ústecký kraj poptává celkem 1,83 milionu vlakových kilometrů ročně, tedy téměř čtvrtinu toho, co ročně na železnici objednává. Finančně jde při desetiletém kontraktu nejméně o dvě miliardy korun. Vlaky by měly vyjet v prosinci 2019. I po této soutěži zůstanou České dráhy většinovým dopravcem v regionu.

Návrh smlouvy počítá s nasazením čtrnácti turnusových vozidel. Jde o linky U11 Česká Lípa Postoloprty, U25 Most Moldava (jen přímé vlaky z Ústí nad Labem), L2 Děčín Česká Lípa Liberec (osobní vlaky) a úplně nová linka U52, která má přinést přímé spojení Žatce a Ústí nad Labem.

Ústecký kraj se dohodl s Libereckým krajem, že vybere dopravce i pro linky, které historicky obsluhují a platí oba regiony. Odpadne tak složitá situace, kdy v některých oblastech vlaky končí zbytečně na hranici regionu.

MODERNÍ VOZY

Hejtmanství požaduje po dopravci nová nebo zánovní vozidla. „Tato musejí od okamžiku zahájení svého provozu vykazovat opticky nový stav,“ stojí v podmínkách zadání. Nové jednotky musí jezdit nejméně rychlostí 120 kilometrů v hodině a musí mít klimatizaci. Povinnou výbavou budou například elektrické zásuvky nebo wifi.

„Technické parametry vozidel musí v maximální míře umožnit využití technických parametrů infrastruktury, zejména dosažení maximální traťové rychlosti ve sklonově náročných úsecích,“ stojí v zadávací dokumentaci.

POJEDOU STOVKOU

Jde především o úseky na trati z České Lípy do Liberce, kde mohou vlaky jet pár kilometrů 120 kilometrů v hodině nebo ve stoupání z Rynoltic do Zdislavy. Jako zálohu může dopravce použít vozidla dosahující rychlosti maximálně 80 kilometrů v hodině.

Do hry o motorové vlaky nezasáhl RegioJet, který má získat první zakázku na elektrické vlaky v Ústeckém kraji. Kraj dosud s firmou ale neuzavřel smlouvu. Dopravce už kvůli zakázce založil novou dceřinou společnost RegioJet ÚK.

„Výběrové řízení nebylo dosud uzavřeno, aktuálně se prověřuje nová situace a finální materiál k novému rozhodnutí bude předložen do dalšího jednání rady kraje v listopadu,“ přiblížila mluvčí Fraňková.