Jen za loňský rok dluží přistižení černí pasažéři Dopravnímu podniku města Ústí nad Labem (DPMÚL) na pokutách 42,5 milionu korun. Celkem jde o závratnou sumu přes 200 milionů korun, což je dvakrát víc než třeba před třemi lety.

I když podnik zaznamenal lehce sestupnou tendenci ve statistice počtu černých pasažérů, revizoři v ústecké MHD jich za poslední tři roky zachytili přibližně 94 tisíc. „Každý měsíc provádíme čtyři velké kontrolní akce, dvě menší do okrajových oblastí a dále po dvou na první ranní spoje a na večerní spoje,“ upřesnil šéf přepravní kontroly DPMÚL Milan Hrudka.

Při kontrolách revizorům asistují ústečtí strážníci. „Před rokem jsme na to poskytli v součtu 550 strážníků, loni dokonce 590,“ informoval zástupce ředitele ústecké městské policie Jan Novotný.

MIZIVÁ VYMAHATELNOST

Velká část pokut má nulovou vymahatelnost. Přitom by peníze z obřího dluhu mohl podnik investovat do infrastruktury či obnovy vozového parku.

Letos totiž plánuje náklady na provoz přesahující 486,6 milionu korun. Loni činily přibližně 474,6 milionu. Zvýšení plánovaných nákladů způsobilo navýšení mezd a náklady spojené s elektronickým odbavovacím systémem nebo plánovaným nákupem autobusů a trolejbusů.

„Takzvaná prokazatelná ztráta, kterou podniku kompenzuje město Ústí ze svého rozpočtu, loni dosáhla 213,6 milionů korun, letos činí už 221,431 milionů korun,“ dodala ekonomická náměstkyně ředitele dopravního podniku Simona Mohacsi.

Boj proti jízdě načerno komplikuje nedostatek kontrolorů, ačkoli podnik na tuto pracovní pozici stále hledá vhodné pracovníky. Ve stavu jich má 18, potřebuje minimálně dvě desítky. O nábor se snaží už pět měsíců. „Práce revizora je však velmi nevděčná a náročná na psychiku, obzvlášť na některých linkách,“ poznamenal ředitel dopravního podniku Libor Turek.

Podnik přitom nabízí různé zaměstnanecké benefity, z nichž nejvýraznější je možnost jízdy v autobusech a trolejbusech zdarma a slevy jízdného pro rodinné příslušníky.

Náročnost tohoto povolání ilustruje i případ z poslední doby. Před dvěma týdny parta výrostků na lince číslo 3 nechtěla poslechnout starší kontrolorku, která je vyzvala k sundání batůžků ze zad. Za to ji nevybíravě uráželi. Incident skončil vyloučením drzého teenagera z přepravy.

KRIZOVÉ SPOJE

Právě linka číslo 3 i další vybrané spoje městské hromadné dopravy do Trmic a Předlic patří mezi krizové. Řidiči a kontroloři sem nechtějí zajíždět, jelikož je tu neustále napadají nepřizpůsobiví cestující.

Poklesu černých pasažérů napomohla řada opatření od nástupu předními dveřmi po SMS jízdenky. Jízdu načerno pomůže v budoucnu ztížit i nový odbavovací systém (EOS), posílení počtu preventistů, zavedení nástupu předními dveřmi na perifériích po instalaci EOS nebo rozdělení linky číslo 57 z Předlic do Mojžíře v Neštěmicích.

Počty černých pasažérů v Ústí Bez platného jízdního dokladu cestovalo v roce 2015 32 384 cestujících. O rok později podnik eviduje 31 405 černých pasažérů. Loni pak zachytili bez označené jízdenky 30 254 lidí.