Přesto ale slibují: Činoherní představení pro Ústečany zajistíme. Deník má důkaz, že o kauze Činoherního studia radní veřejně lžou.

S Činoherákem vedení města nepočítá. „Po zkušenostech, které máme za poslední roky, bohužel nevidíme v tuto chvíli v kolektivu Činoherního divadla osobnost, nebo osobnosti, se kterými bychom byli schopni jednat a dospět k racionálnímu řešení," prohlásil radní Pavel Dlouhý.

Co dál?

Radní zatím odmítají prozradit, jak bude budoucnost činohry vypadat. „Máme čtyři varianty řešení situace. Potřebujeme nějakou dobu na to, abychom na nich pracovali," uvedl radní Pavel Dlouhý. Kdo, kde a jaká představení tedy bude v Ústí hrát, není jasné.

Celá kauza vypukla poté, co radní 27. ledna vyhlásili grant na činohru. Osm milionů chtěli dát na klubovou scénu a další čtyři na představení ve velké Severočeském divadle opery a baletu. Dlouhý přiznává, že vždy počítali s variantou, že grant získá Činoherní divadlo.

„Je nesmyslné domnívat se, že požadovaná představení odehraje soubor odjinud," uvedl Pavel Dlouhý.

Transparentnost grantu je podle něho v tom, že jsou přesně daná pravidla, za jakých se peníze čerpají.

Termín na podání grantu ale vypršel ve čtvrtek. Činoherní divadlo žádost nepodalo. Na město dosud nedorazila žádná jiná a nejspíše již ani poštou nedorazí.

„Nesouhlasíme se způsobem, kdy a jakým způsobem nám bylo grantové řízení oznámeno, nejsme schopni naplnit podmínky grantu a nechceme se jako divadlo vystavovat případnému postihu za nedodržení těchto podmínek," vysvětlil ředitel Činoherního studia Vladimír Čepek.

Činoherní studio nedostane dotaci, musí požádat o granty.

Jasná lež

Ústečtí radní uvedli, že se pokoušeli s vedením divadla dohodnout a udělali řadu kompromisních kroků. Tvrdí, že ředitel Vladimír Čepek sliboval, že se do grantového řízení přihlásí.

Podle radního Pavla Dlouhého to samé údajně řekl i v úterý náměstku ministra kultury Miroslavu Rovenskému, který přijel situaci hasit. Ten tak město prý informoval.
„O dvě hodiny později jsme se z médií dozvěděli, že to je jinak," prohlásil Pavel Dlouhý.

Ministerstvo to kategoricky popírá. „Miroslav Rovenský informoval 20. února 2014 vedení města Ústí nad Labem o tom, že mu bylo dne 19. února ředitelem Činoherního studia panem Čepkem sděleno, že divadlo se grantového řízení nezúčastní. Ani přímo v den návštěvy zástupců ministerstva v Ústí nad Labem, tedy dne 18. února, pan Rovenský nic o žádném příslibu Činoherního studia vedení města neřekl," prohlásila mluvčí ministerstva kultury Anna Ješátková.

Ředitel Čepek v úterý novinářům v přítomnosti náměstka Rovenského řekl, že se do grantu nepřihlásí, protože ho nemůže splnit.

Náměstek naopak mluvil o kulatém stolu, kde měli všichni o situaci jednat. Podle Ješátkové ale ve středu nikdo z ústeckých radních ke stolu neusedl.

Odvolání?

Podle Dlouhého nechtěli radní situaci vyhrocovat. Proto dosud správní rada Vladimíra Čepka neodvolala. Předsedou správní rady je městský radní Jan Eichler.
Do konce března musí Činoherák městu zaplatit nájemné za budovu divadla.

Vývoj kauzy Činoherního divadla
• 27. ledna: Ústečtí radní na mimořádné schůzi schvalují rozdělení dvanáctimilionové dotace na Činohru v Ústí nad Labem na dva granty. První grant na 8 milionů korun vypsali pro studiovou formu činohry s termínem odevzdání žádostí dne 20. února. Zbylé 4 miliony korun radní určili na dosud neexistující činohru v Severočeském divadle opery a baletu.
• 30. ledna: O změně financování se vedení divadla dovídá z webových stránek magistrátu a zprávy rozesílané médiím.
• 31. ledna: Herci Činoherního studia odehrávají poslední představení, hru Romeo a Julie. Na další provoz prý nebudou peníze. Radní ukládají řediteli divadla zajistit chod scény bez přerušení a začít pracovat na žádostech o vyhlášené granty.
• 3. února: Podporu Činohernímu studiu vyjadřují divadelníci napříč republikou. Herecká asociace ve spolupráci s Asociací profesionálních divadel připravuje petici.
• 4. února: Člen souboru ústecké činohry Jiří Maryško odehrává představení Divadla Demaga v ústeckém klubu Mumie.
• 5. února: Pražští divadelníci svolávají protest do Národního divadla.
• 6. února: Protestu v Praze se účastní například herci Ivan Trojan nebo pěvkyně Soňa Červená. Na ústeckém Mírovém náměstí zaznívají první údery do kovadlin na podporu ČS. Iniciativa Bijte na poplach se rozšiřuje i do dalších měst.
• 9. února: ČT art vysílá přímý přenos pořadu Národního divadla s názvem Barování na podporu Činoherního studia.
• 12. února: Vedení divadla tvrdí, že o granty nemůže požádat. Nesplní prý hned několik podmínek, například bezdlužnost.
• 18. února: Do Ústí přijíždí delegace z ministerstva kultury. Naplánovala kulatý stůl. K němu se radní ani vedení divadla nesešlo.
• 19. února: Magistrát přesvědčuje soubor k účasti divadla v grantovém řízení.
• 20. února: Činoherní divadlo nepodává žádost o grant. Co se bude dít dál, nikdo netuší.

Na nich záleží, jak budou hlasovat?

ČSSD
11 zastupitelů
Strana má většinu v Radě města. Její členové odmítají jakékoli jiné řešení než přistoupení divadelníků na grant. Variantu s udělením peněz formou přímé dotace sociální demokraté nepřipouštějí.

ODS
8 zastupitelů
Všech osm zastupitelů podepsalo návrh na svolání mimořádného jednání zastupitelstva, kde strana chtěla přímé dotace pro Činoherní studio na letošní rok navrhnout. Vystupují proti grantům.

KSČMVít Mandík
5 zastupitelů
Dosud podporovali osmimilionový grant s tím, že o osudu dalších 4 milionů korun budou jednat s primátorem města. O dalším postupu chtějí komunisté společně jednat příští týden.

SZSP
5 zastupitelů
Jednotné stanovisko nepřijímali. Každý ze zastupitelů se bude rozhodovat jednotlivě. Tomáš Jelínek se staví pro granty. O připravovaném řízení prý věděl už před hlasováním o rozpočtu města.

TOP 09
2 zastupitelé
Činoherní studio se snažili přesvědčit, ať do grantového řízení vstoupí. Karola Haasová tvrdí, že při schvalování rozpočtu nic netušila, bude proto hlasovat proti grantům. Jakub Zavoral naopak.

Severočeši.cz
2 zastupitelé
Jasno nemají. Ještě příští týden chtějí jednat s primátorem i s divadelníky. Variant, jakou formou peníze divadlo získá, je podle nich několik. Přímá dotace schválená zastupiteli je jedna z možností.

Ústečané
3 zastupitelé
Pavel Boček i Miroslav Král, sdružení spolu s Petrem Kratochvílem do hnutí Ústečané, působí v radě města. Stanovisko na vyhlášené granty sdílejí s ČSSD. Nezařazený Jan Eichler se nevyjádřil.

Činoherní studio jako výkladní skříň Ústí nad Labem

IVAN RAJMONT, bývalý šéf Činoherního studia, dnes šéf činohry Divadla F. X. Šaldy Liberec 

Divadlo je v Ústí přes čtyřicet let. Byl jsem tam prvních deset let šéfem. Mám prsty v jeho pojmenování a způsobu vedení. Považuji Činoherní studio za své dítě. Největší problém vám předvedu na konkrétním příkladu Studia Ypsilon. Ypsilonka je Honza Šmíd. Celá ta poetika je jeho. Když vypíšete grant na Ypsilonku, někdo se přihlásí o grant a dostane ho, může se to pořád jmenovat Studio Ypsilon? S divadlem je to tak, že potřebuje nějakou kontinuitu. Ne, že je to nějaký barák, na který si někdo vypisuje granty. A jednou tam dělá tohle a podruhé zase něco jiného. Všichni jsou posedlí granty, protože je to jakoby průhledné hospodaření. Na druhé straně se ale v tomhle průhledném hospodaření nabízí cinklý grant. Už domluvený předem, což je blbost. Činoherní studio je vývěsní štít Ústí nad Labem. Je potřeba najít správný způsob financování divadla, který udrží jeho kontinuitu bez možnosti zásahů nekompetentních lidí.

Josef Dvořák

JOSEF DVOŘÁK, herec
Držím jim palce! Už jednou se divadlo snažili rozpustit a podařilo se ho zachránit. Byla by hrozná škoda, kdyby se to někomu podařilo dokonat.

LEOŠ NOHA, herec
Je to velký průšvih města Ústí nad Labem. Místo toho, aby si tento kulturní skvost hýčkalo, tak dělá všechno pro to, aby ho zrušilo. Radní by si ještě měli probrat v hlavě, jestli nestojí zato Činoherní studio zachovat.

PAVEL ZEDNÍČEK, herec
Je mi moc líto, co se teď okolo Činoherního studia děje. Držím palce Činohernímu studiu, kde jsem začínal, i Ústečanům, ať o svoje báječné divadlo nepřijdou.

ROMAN ZACH, herec
Za deset let, co jsem v něm byl, často hrozilo třeba slučování s velkým divadlem, ale vždycky jsme se vzepřeli a nakonec se to nějak povedlo. Pokud se to ale tentokrát povede a divadlo zruší, bude to rýha na kultuře v České republice.

JOSEF CARDA, herec
Je zvláštní, že zničit toto divadlo se nepodařilo totalitnímu režimu, ale daří se to teď. To je velký paradox. Vždy, když se řeklo Ústí a kultura, Činoherní studio bylo na prvním místě. Zrušit ho by byla nesmírná škoda. Ale věřím, že to není možné.

Tihle za to mohou:

Otázka pro ústecké radní: Jak hodnotíte svůj postup v kauze Činoherního divadla? Rozhodovali byste teď jinak?

VÍT MANDÍK (ČSSD)
primátor
Divadlo mohlo získat 8 milionů korun, nebo vlastně 12 milionů, když by požádalo i o další grant. Zajistilo by si tak existenci. Ta situace dnes již není o penězích.

PAVEL BOČEK (Ústečané)
náměstek primátora
V celé záležitosti jen jednostranně narůstal tlak. Po mnoha jednáních s představiteli souboru jsem nabyl dojmu, že až od nás se mnozí konečně dozvěděli relevantní informace o fungování divadla.

Zuzana KailováZUZANA KAILOVÁ (ČSSD)
náměstkyně primátora
Neodpověděla

PAVEL DLOUHÝ (ČSSD), radní
Vedení Činoherního divadla dlouhodobě nevěnovalo pozornost tomu, jak zajistit své financování. Grant znamená jediné. Ke vstupence každého návštěvníka divadla město přidá 700 korun. Ale oni říkají, dejte nám tisíc.

ARNO FIŠERA (ČSSD), radní
Neodpověděl

JAN EICHLER, (nezařazený), radní
Neodpověděl

MIROSLAV KRÁL (Ústečané), radní
Museli jsme tak postupovat. Celá kauza se dostala do politické roviny a nám nezbylo nic jiného, než se s ní politicky vypořádat.

JOSEF MACÍK (ČSSD), radní
Domnívám se, že jsme postupovali vždy správně. Proto jsme také tato usnesení přijali. Bohužel jsem od Činoherního divadla nezaznamenal jediný vstřícný krok, což mě velmi mrzí.