Jeden noční vlakový spoj ztratili obyvatelé měst na severu. Zkomplikovalo to život studentům, lidem, kteří do Ústí dojíždějí za prací i za kulturou. Proto ústecký magistrát, Univerzita J. E. Purkyně (UJEP), ale i Činoherní studio bojují o náhradní vlak.

Mezinárodní rychlík z Berlína do Budapešti z Ústí nad Labem odjížděl po 22. hodině. „V současnosti mají cestující k dispozici pouze večerní spoj, který do Prahy odjíždí minutu po čtvrt na deset. Následující vlak jede až druhý den brzy ráno, dvě minuty před tři čtvrtě na pět,“ přiblížila mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

O zrušení mezistátního expresu EuroNight Metropol Berlín Praha Budapešť prý nerozhodly České dráhy (ČD), ale zahraniční železnice. „Přestože jsme se snažili o jeho zachování, nepodařilo se nám zahraniční partnery přesvědčit,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Ministerstvo dopravy místo něj sice objednalo náhradní rychlík EuroNight, který z Děčína odjíždí krátce před desátou a z Ústí šest minut po desáté. Ten ale jede pouze v neděli.

DVA TISÍCE STUDENTŮ

Proto ministru dopravy Danu Ťokovi primátorka Ústí Věra Nechybová poslala dopis s popisem situace a prosbou, aby pomohl zajistit kvalitní spojení krajského a hlavního města. Kromě ní se pod něj podepsal i rektor UJEP Martin Balej.

„Zhruba dvacet procent našich studentů, tedy přibližně dva tisíce lidí, totiž bydlí na trase mezi Ústím nad Labem a Prahou,“ upozornila mluvčí univerzity Jana Kasaničová.

Chybějící vlak omezuje i návštěvníky kulturních akcí, fanoušky sportovních utkání, turisty i lidi, kteří pravidelně jezdili pozdě večer z práce. Na bariéru mezi ústeckými herci i diváky a těmi z Prahy poukazuje například i umělecký šéf Činoherního studia Jan Plouhar.

„Naše večerní představení jsou teď nedostupná i pro řadu pražských diváků, dojíždějících herců i kritiků. Když jim nezařídíme spaní, většinou nepřijedou, aby se zdrželi den navíc,“ popsal Plouhar.

Podle Filipa Vlčka, provozovatele zájmového portálu věnujícího se hromadné dopravě Vlčoun.cz, jezdil po desáté večer z Děčína do Prahy v minulosti ještě vnitrostátní rychlík lidově zvaný Děčíňák.

„Pak s jeho odjezdy České dráhy hýbaly, až nakonec v tuto denní dobu přestal jezdit. Nahradil ho před lety právě tento expres. To, že škrtem mezinárodního rychlíku přišli lidé z Ústí a Děčína bez náhrady o důležitý spoj, je skutečně nešťastné,“ poznamenal Vlček.

Myslí si to i krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek. Hejtmanství ostatně primátorka Nechybová a rektor Balej požádali o podporu. „Škoda, že se města na nás neobrátila dřív, mohli jsme postupovat společně. Bohužel, my jako kraj objednáváme pouze regionální dopravu, ale zavedení náhradního večerního spojení s Prahou na ministerstvu dopravy určitě podpoříme,“ slíbil Komínek.

EXPRES SE UŽ PŘESTAL DOPRAVCŮM VYPLÁCET

Mluvčí resortu dopravy Tomáš Neřold vysvětlil, že německé dráhy vlak zrušily z ekonomických důvodů. „V SRN vlak ani dříve stát neobjednával. Byla to komerční aktivita dopravců, která se stala finančně neúnosnou,“ uvedl Neřold.

České ministerstvo dopravy prý chtělo vlak objednat, ale s ohledem na úbytek tržeb od zahraničních cestujících by to prý bylo ekonomicky neobhajitelné. Zahraniční cestující za mezinárodní tarif totiž byli podle Neřolda pro existenci vlaku klíčoví.

Proto po dohodě s Českými dráhami objednalo ministerstvo pouze zmiňovaný nedělní rychlík z Děčína do Prahy se zastávkami v několika dalších větších stanicích.

„Počty cestujících v tomto novém vnitrostátním vlaku budeme bedlivě sledovat. Pokud by jezdil plně obsazený, změny do budoucna nevylučujeme,“ dodal mluvčí ministerstva dopravy Neřold.