Ochraňují ulice, pozvedají kulturní život, podporují sport a bezpečnost druhých je pro ně otázkou cti. Takovými superlativy se chlubí předvolební kampaň ČSSD v Ústí nad Labem. Po městě se k ní objevilo i 11 billboardů zobrazujících kandidáty sociální demokracie jako komiksové superhrdiny.

„V situaci, ve které se sociální demokracie nachází, jsme museli nějak zaujmout. Myslím, že doba naškrobených sak a kravat už dávno skončila,“ uvedl zastupitel Severní Terasy a lídr ČSSD v tomto městském obvodu Marcel Běhounek. Ten je na billboardu zobrazený jako postava Robina z filmu Batman. Paradoxně právě Běhounka část veřejnosti a diskutujících na sociálních sítích za hrdinu nepovažuje.

Před nedávnem totiž média upozornila, že Běhounek pronajímá byty v sociálně vyloučených lokalitách ve čtvrtích Střekov a Krásné Březno, byty na problémovém sídlišti Mojžíř a v Gogolově ulici v Trmicích. Běhounek se kvůli svým podnikatelským aktivitám zpovídal také výkonnému výboru ČSSD.

„Nemám ubytovnu, ale byty. Doplatek na bydlení nepotřebuji využívat, to se týká ubytoven. Na činžovní domy mám hypotéky, stály mě kus života. Navíc chodím ještě normálně do práce,“ reagoval už dříve Běhounek, který negativní reakce na internetu bere s nadhledem.

„Nikdy se nikomu nezavděčíte, nicméně druhá fáze kampaně bude už ve strojenějším stylu. Billboardy se přelepí a budou dva druhy letáčků,“ podotkl Běhounek.

Mezi superhrdiny se objevuje také například gynekoložka Michaela Vaňková či ředitel Domu dětí a mládeže Jan Eichler. S billboardy ovšem ne všichni kandidáti souhlasí. „Nikdo se neptal, jestli s takhle hloupou formou kampaně souhlasíme. Vypadáme jako idioti a sklízíme posměch nejenom na sítích,“ řekl Blesk Zprávám zdroj z ústecké ČSSD, který chtěl zůstat v anonymitě.

Režisér a marketingový specialista z Ústí Adam Pavelka naopak hodnotí kampaň jako velmi povedenou. „Konečně měl někdo odvahu vybočit z řady. Rozhodně jsem to nečekal u strany, která působí na vládní úrovni. Nejsem sympatizantem ČSSD, ale musím ocenit nápad i grafické zpracování, které se výrazně odlišuje od běžných šedobílých kampaní, jež zapadnou,“ prohlásil Pavelka.

Grafickou a produkční část kampaně ČSSD zajišťovala firma Gold Media, jejímž jednatelem je podnikatel a člen ČSSD Petr Valta. Ten kandiduje jako dvojka ČSSD do zastupitelstva města a podílí se také na kampani vládnoucího hnutí Ústecké forum občanů (UFO). Z transparentního účtu hnutí vyplývá, že za červen a červenec vyplatilo UFO Valtovi přes půl milionu korun.

Přímou spolupráci člena ČSSD s konkurenčním hnutím ovšem náměstek primátorky Jiří Madar (UFO) odmítá. „Z našeho transparentního účtu nevyplývá, že se na kreativní kampani našeho hnutí firma Gold Media podílí. Kampaň, její témata, strategie a organizace je dílem kreativity členů a kandidátů UFO,“ uvedl Madar s tím, že Valtovu firmu si objednali na provedení grafických a produkčních prací a zajištění vybraných reklamních předmětů.

„Není podstatné, za koho kandiduje jednatel této firmy nebo jeho zaměstnanci. Žádná politická spolupráce z objednaných a placených služeb nevyplývá,“ dodal náměstek Madar.

Stejně hovoří i Petr Valta. „Jde čistě o profesionální a obchodní činnost, která nemá s politickou činností nic společného,“ reagoval Valta, který za hnutí UFO v roce 2014 kandidoval v komunálních volbách v ústeckém obvodu Neštěmice.

„ČSSD obměnila a 'osvěžila' na předních pozicích svých kandidátních listin řadu kandidátů,“ stručně zdůvodnil Valta svou nynější kandidaturu. V posledních komunálních volbách v roce 2014 získala ČSSD v Ústí 11,73 procenta hlasů, z 37 zastupitelů jich má 5.