„Už vloni jsme nechali zpracovat vyhledávací studie pro prověření možných tras centrální cyklostezky a dokumentaci k územnímu řízení," uvedla mluvčí ústeckého magistrátu Romana Macová.

První etapa: od Rondelu ke Kováři

V první etapě má cyklostezka spojit údolí Bílého potoka u Skorotic s Městskými sady v centru Ústí. Část z Baráčnické ulice u bukovského Rondelu do Herbenovy ulice k restauraci U Kováře chce město stihnout co nejdříve. Výstavbu proto zahájí z vlastních peněz ještě letos.

„Radní zatím vyčlenili přes 1,5 milionu korun. Stačit to nebude, primátor Mandík už ale přislíbil další peníze," řekl městský cyklokoordinátor Jaromír Veselý.

Kompletní trasa od Rondelu po Herbenovu ulici vyjde podle odhadů na 12 milionů korun. „Plánujeme zažádat o dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury, která by mohla pokrýt 60 až 65 procent nákladů. Navíc věříme, že se podaří vysoutěžit dobré ceny," dodal Veselý.

První část trasy povede z Bukova podél Klíšského potoka za zimním stadionem, Vinařskou až do Herbenovy ulice. „Požadavkem bylo najít řešení, které bude v souladu s územním plánem a bude bez výrazných komplikací. Z tohoto pohledu je na tom nejlépe právě úsek stezky za zimním stadionem," vysvětlil Veselý.

Trasa pro cyklisty i in-line bruslaře

Asfaltovou cestu podél Klíšského potoka podle něj lidé budou moci využívat kromě procházek také třeba k jízdě na in-line bruslích.

Naopak nejkonfliktnější a nejdražší má být část, jež povede Masarykovou ulicí. „Ačkoli potok je v místě zakrytý, problém je, že tudy vede biokoridor. Tuto část stezky jsme proto zatím z územního řízení vyjmuli. Dosud zvažujeme několik variant řešení," dodal cyklokoordinátor.

Poptávka po městských trasách pro cyklisty se přitom stále stupňuje. Jedinou cestou v krajském městě vyčleněnou výhradně pro kola je stezka v Městských sadech. Do ulic přitom vyráží na kole stále více Ústečanů. Svědčí o tom i založení občanského sdružení Ústím na kole v roce 2012.

„Jsme rádi za každý rozvoj cyklistické infrastruktury v Ústí," reagoval na zprávu o nové centrální cyklostezce předseda sdružení Jan Musil.

Náměstí se pro kola zatím neotevře

Důležitá je podle jeho slov ovšem koncepce. „Pokud bude další rozvoj rozumně navazovat s cílem zpřístupnění co možná největšího území města cyklistům, budeme aktivity podporovat," řekl.
Jedním z požadavků cyklistů je také zpřístupnění samotného centra Ústí. Z Městských sadů by trasa do budoucna měla pokračovat až na Střekov.

„Mírové náměstí cyklistům nejspíš neotevřeme. Stezka by vedla mezi obchodními domy Labe a Forum, kolem budovy ČNB až k mostu Edvarda Beneše," popisoval loni v květnu radní Pavel Dlouhý.

Podle cyklokoordinátora je ale na řešení této spojky brzy. Veselý nyní pracuje na takzvaném generelu cyklodopravy ve městě, který ji má řešit kompletně tak, aby trasy navazovaly a dávaly smysl.

Ačkoli centrální cyklostezka zatím vzniká jako trasa oddělená od ostatní dopravy, cyklokoordinátor v generelu do budoucna počítá i s tím, že ve městě přibudou jízdní pruhy pro cyklisty také na silnicích.