Ti by se už za rok měli začít připravovat na Střední škole technické, gastronomické a automobilní v Chomutově a Střední průmyslové škole stavební v Ústí nad Labem.

ZKRÁCENÉ STUDIUM

„Věřím, že dohoda přispěje ke zlepšení stavu v počtech řidičů v nákladní a osobní dopravě. Těch v současné době v rámci celé České republiky chybí několik tisíc, přičemž mladí do oboru nepřicházejí," uvedl krajský radní pro oblast dopravy Jaroslav Komínek.

Školy zapojené do projektu sice zatím nenabízí učební obor řidič, zavedou ale zkrácené jednoleté studium. Při něm budou moci žáci získat profesní průkaz skupiny C+E, zájemci si budou moci udělat i průkaz skupiny D. Noví řidiči se budou zlepšovat i v cizích jazycích a učit se celní pravidla.

Pozici řidiče kamionů nabízí trvale snad všechny pobočky úřadu práce v kraji. Kvůli nízkému platu a náročnosti práce však místa zůstávají dlouho prázdná. S nedostatkem řidičů má zkušenost například Tomáš Bergner, jednatel firmy Finextra z Bohosudova na Teplicku. U nových pracovníků požaduje minimálně dvouletou praxi.

ŠPATNÉ NÁVYKY ZKUŠENÝCH

„Ale daleko víc oceňujeme chuť pracovat a nadšení pro svět tiráků. Pak jsem ochotný dát šanci i nevyježděnému řidiči, kterého si můžu zaškolit. Zkušení řidiči totiž často mají špatné návyky," podotkl už dříve pro Deník.

I on by tak mohl těžit z nové dohody, která má posílit i spolupráci mezi zaměstnavateli a zviditelnit obor. Budoucí řidiči a jejich učitelé by díky ní měli mít šanci účastnit se v dopravních firmách praxe nebo stáže.

Na dohodě, která byla uzavřena ve čtvrtek 28. července, se podílí Ústecký kraj, Krajská hospodářská komora ÚK, společnost ČESMAD Bohemia, Svaz průmyslu a dopravy a úřad práce.