Petr Novotný, předseda představenstva firmy UDES, jež ji vlastní, v exkluzivním rozhovoru vysvětluje, jaké s ní mají záměry.

Jak to aktuálně s „dírou" vypadá?
Potřetí žádáme o stavební povolení. V roce 2011 jsme žádali o povolení šestipodlažního domu. Dostali jsme všechna, včetně souhlasu města. Jenže by zastínil sousední budovy, mezi nimi PB centrum. Bylo by potřeba změnit užívání části kanceláří z denního na sdružené osvětlení. To není neobvyklé. Stačí vyměnit světla a doplnit počty. Vše bychom zaplatili. Přesto majitel nesouhlasil, a pokud nesouhlasí, nebude ani hygienická stanice.

Lidé hodně dají na vzhled budovy, myslíte na to?
Po jednání s PB centrem jsme navrhli multifunkční dům o výši dvě a půl podlaží. Tak splníme podmínky souseda i hygienické normy. Jenže kvůli architektonickému ztvárnění návrh neladí s územním plánem, jelikož by dům přesahoval nad veřejný prostor. I to lze řešit zřízením věcného břemene a zaplatit za něj. V Ústí takové případy jsou. O architektonickém vzhledu můžeme debatovat. Záleží na souhlasu Ústí a na určení obecného břemene.

Kdy jste do příběhu „díry" vstoupil vy?
Zprvu jako projektant. Do UDESu jsem vstoupil až v roce 2010. V době, kdy už platila nájemní smlouva a kupní smlouva s městem ležela na stole. To už „díra" byla hotová. Já ji tam nezanechal, ale město, když nám ji prodalo.

Na stavbě jste měli technické problémy…
Museli jsme staticky zajistit stěny. Bortily se. Ale není třeba začít znovu, statické zajištění obsahuje svislé konstrukce pro budoucí stavbu. Nemá smysl sanovat stavební jámu a pak ji celou vybourat. Neustále ji ale musíme čistit i sledovat její technický stav. Platí, že opravíme chodníky za oplocením, je to podmínka města.

Co říkáte na vtipy, jež stavbu provázejí, třeba ten o metru?
Pobavilo mne to i naštvalo. Lidé té recesi věřili. Na dopravní podnik volaly desítky lidí a všichni se ptali, jestli je to pravda, a pokud ano, zda by nebylo lepší stanici metra budovat u hlavního nádraží.

V souvislosti s Real Garantem v insolvenci panují obavy, zda na dostavbu máte…
Real Garant byla realitka, v níž 12 let nefiguruji. Jsem živnostník a můj ateliér dostal toto jméno z historických důvodů. Financování máme pokryté. Chceme stavět, ale nemůžeme, dokud nedostaneme stavební povolení. Prodleva nás stojí peníze.

Kolik vás to stálo?
Třeba jeřáb může stát až 40 tisíc měsíčně. Jeho demontáž jsme oddalovali co nejdéle, s ohledem na vydání stavebního povolení. Platíme zábor veřejného prostranství, tedy oplocení staveniště. Metr čtvereční stojí 5 korun denně. Spočítejte si, kolik platíme ročně za asi sto metrů. Trafostanice stála 10 tisíc měsíčně a tak dále. Zkorodované konstrukce bude třeba vyměnit, to jsou další náklady. Při zakoupení parcely jsme platili i 32 milionů za archeologický průzkum, který provádělo město ve své režii.

Nelze to zčásti pokrýt reklamními cedulemi na plotě?
Bohužel, reklamu máme od města zakázanou. Černou z plotů sundaváme.