Vlnu rozhořčení vyvolalo mezi krajskými politiky na severu Čech rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten zakázal Dopravní společnosti Ústeckého kraje (DSÚK) zakoupit 161 nových autobusů Scania a Zliner za více než miliardu korun. Část z nich se přitom už údajně začala vyrábět. Na podzim měly začít jezdit v polovině oblastí kraje. Rozhodnutí antimonopolního úřadu není pravomocné, kraj proti němu podá rozklad k jeho předsedovi.

Úřad tvrdí, že DSÚK nastavila podmínky veřejné zakázky tak, že znemožnila účast firmy SOR Libchavy. Právě tento dodavatel následně podal podnět na ÚOHS.

Podle ředitele DSÚK Milana Šlejtra podobná rozhodnutí umožňují výrobcům jednostranně diktovat, jaké výrobky a které služby smí zadavatel poptávat. „Proti rozhodnutím se budeme bránit, podáme rozklad a případně i žalobu ke správnímu soudu,“ řekl na tiskové konferenci Šlejtr. Deník oslovil SOR Libchavy i další dotyčné výrobce autobusů. Zatím se k věci nikdo nevyjádřil.

Adélka Nováková (na snímku vlevo) a Johanka Zajícová s maminkou (vlevo) a pořadatelkou Věrou Rathouskou
Handicapovaným holčičkám pomůže internetová dražba. Věnovat věci může kdokoli

Antimonopolní úřad kraji vytýká, že využil jednací řízení bez uveřejnění v rozporu se zákonem. „Rámcové dohody uzavřel v rozporu se zákonem bez předchozího oznámení o zahájení zadávacího řízení nebo předběžného oznámení, ačkoli byl jako zadavatel povinen toto oznámení nebo předběžné oznámení uveřejnit,“ uvedl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Jednou z diskriminačních podmínek je dle ÚOHS požadavek na délku autobusů. Ta se měla pohybovat v rozmezí 9,9 m až 11 m. Podle ÚOHS nemohla firma SOR Libchavy tento požadavek splnit. „Sám SOR ovšem 9. ledna 2019 zaslal nabídku na dodávku autobusů v délce 10,5 m, tedy splňující zmíněnou podmínku. ÚOHS však tuto skutečnost v rozhodnutích zcela ignoroval,“ oponoval krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Komínek.

Vadí požadavek na dveře i baterie

Za nezákonné považuje ÚOHS rovněž například to, že autobusy mají být vybavené dveřmi o šířce 800 milimetrů či akumulátorovými bateriemi s minimální kapacitou 225 Ah. Podle něj tím kraj vytvořil překážku v hospodářské soutěži. „Takové baterie jsou běžně dostupné a lze je volně pořídit za částku cca 4 až 5 tisíc korun. V žádném případě tedy nemůže jít o diskriminaci,“ reagoval Šlejtr.

Nákup autobusů začala DSÚK připravovat v létě 2017, kdy společnost vznikla. „Poprvé jsme soutěžili operativní leasing vozidel, který předpokládal, že DSÚK zajistí pouze provoz. Zájem, jako například u osobních aut, ovšem nebyl, nepřihlásil se vůbec nikdo. Následně jsme tedy realizovali otevřené řízení, bohužel v současné době mají výrobci kapacity vyčerpané, takže se přihlásili jen dva výrobci,“ popsal historii problematické zakázky vedoucí odboru dopravy krajského úřadu Jindřich Franěk.

Linková doprava Ústeckého kraje, ilustrační foto.
Antimonopolní úřad zarazil obří zakázku na nákup autobusů za víc než miliardu

Kraj původně avizoval, že s novými autobusy vyjede už na podzim v šesti oblastech. Zda to stihne, je otázkou. Případem se nyní bude zabývat předseda úřadu ÚOHS Petr Rafaj, lhůtu na rozhodnutí má 90 dnů.

„Odůvodnění je tak nekvalitní a jednostranné, že je otázkou, zda závěry ÚOHS nebyly předem připravené a zda tedy celé správní řízení nebylo jen pouhou formalitou bez možnosti DSÚK ovlivnit jeho výsledek,“ uvedl Komínek. Pro případ, že by ÚOHS nákup autobusů pravomocně zrušil, počítá kraj s tím, že současné běžící pronájmy autobusů prodlouží.