Mnoho rodičů to dostává do nezáviděníhodné situace. Velká část je sice doma, ale pracuje. Školáci přitom často této situace zneužívají a spíš než by se učili, věnují se zábavě. Školy přitom často dokážou rozlišit, kdo se fláká a kdo by rád úkoly plnil, ale nemá na to technické možnosti.
Jindřich ze Severní Terasy, který je otcem tří dětí, to zná z první ruky. „Mám doma dva kluky na druhém stupni a holčičku ve druhé třídě. Ta se učí ráda a zahlcuje mě svými úkoly nebo potřebuje leccos vysvětlit. Kluci ale dělají všechno, aby se učení vyhnuli. Těžko to přiznávám, ale sotva je zvládám kontrolovat, my měli jiné učebnice, jiné učení. Do toho musím pracovat, jelikož mám nařízený home office. Manželka je v práci. Tomu říkám očistec na zemi,“ postěžoval si padesátník.
Ředitel ZŠ Elišky Krásnohorské Martin Alinče popsal, že na distanční výuku mají pro on-line MS Teams, někdy učitelé využívají mobilní aplikace nebo telefonují. „Někteří žáci prostě potřebují i jinou podporu. Do cloudu Onedrive ukládají kantoři videa a podobně domácí úkoly. Je to hrozně různorodé,“ vysvětlil.
Řeší přitom řadu problémů. Někdy se třetina až polovina žáků nemůže k výuce připojit. Připojení padá, sítě jsou přetížené nebo mají školáci pomalé připojení. Kolikrát je tak pro všechny lepší, když najdou jako alternativní zdroj učiva na Onedrive.
„Rodiče vcelku spolupracují, někdy se snažili i radit, ale je to obtížné. Neuvědomují si, že nelze všechny učit on-line, je to nesmysl. Nikdy to nenahradí klasickou výuku. Modlím se, aby to brzo skončilo,“ doplnil Alinče.
Jak vysvětlil náměstek primátora pro školství Michal Ševcovic, školy dostávají od ministerstva metodická doporučení, jak postupovat v krizové situaci. Zkonstatoval, že ve srovnání s jarním obdobím se výrazně zlepšila kvalita vybavení. „Již v srpnu jsme věděli, že školy obdrží účelovou dotaci na pořízení vybavení pro distanční výuku a poskytli jsme našim základním školám peníze na předfinancování nákupu nezbytného vybavení. Ředitelé tak mohli začátkem září doplnit počítačové vybavení a většina již potřebné vybavení i nakoupila,“ řekl Ševcovic.
Školy nakonec slíbených 20 tisíc korun na jednoho pedagogického zaměstnance od ministerstva obdržely až koncem října. „Školám jsme zprostředkovali zdarma ve spolupráci se zastoupením Microsoft v ČR webové semináře pro výuku v prostředí Office 365 – MS Teams. S řediteli ústeckých středních škol si vyměňujeme zkušenosti s distanční výukou již od jara a hledáme pro ni společně i ověřené síťové platformy,“ přiblížil Ševcovic.
Město a ústecké školy zároveň spolupracují s Univerzitou J. E. Purkyně na vytváření dobrovolnické databáze z řad studentů pedagogických oborů k zajištění provozu mateřských škol, ale i pro pomoc učitelům v základních školách. Teď k tomu přibyla dobrovolnická databáze studentů pedagogické fakulty i na doučování on-line.
V podobném duchu spolupracují i s domem dětí, který operativně nabízí pomoc při hlídání dětí nebo zájmovou činnost pro děti i dospělé v on-line podobě. „Městu jsme od pondělí nabídli, že v mateřských školách pomůžeme s hlídáním, protože začaly chybět učitelky. Jinak máme distanční výuku tam, kde to je možné, u aerobiku, nebo technických kroužků,“ dodal ředitel domu dětí Jan Eichler.