Sběrače automaticky a bez pomoci řidiče dosedly na trolejové vedení. Cestující při nastupování do klimatizovaného trolejbusu nemuseli vysoko do schodů, což ocenili především ti ve vyšším věku. Omladina vytáhla mobily a připojila se přes wi-fi k oblíbené streamovací službě.

Takový komfort spolu s velmi tichým pohonem, informačními obrazovkami a přístroji pro elektronické odbavení i platbu kartou poskytuje devítka nových parciálních trolejbusů Škoda 27 Tr Solaris. Ústecký dopravní podnik je ode dneška nasadil do běžného provozu. Do Ústí nad Labem je dodala společnost Škoda Electric.

Zakázka za stovky milionů korun

Co se plynových autobusů týká, pět nových nízkopodlažních a nízkoemisních vozů s pohonem na CNG Iveco Urbanway o délce 18 metrů dodala společnost Tezas servis a pět dvanáctimetrových autobusů firma Zliner. Město za trolejbusy zaplatilo téměř 185 milionů, za autobusy přibližně 100 milionů korun. Podnik je zaplatí z evropského dotačního programu ITI.

„Všechny splňují emisní normu Euro 6. Po Ústí už pár dnů jezdí,“ informoval ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem (DPMÚL) Libor Turek.

Parciální trolejbusy, každý za zhruba 16,7 milionu korun, v případě potřeby ujedou až 12 kilometrů bez trolejového vedení. Baterie se dobije za provozu maximálně hodinu po opětovném připojení k troleji. Což není od věci, jelikož Ústecký kraj připravuje tříletou rekonstrukci Benešova mostu a objízdná trasa povede přes Mariánský most, kde není trolejové vedení.

Nové trolejbusy poskytují komfort i při údržbě v depu. „Vzhledem k jejich ceně musíme trolejbusy dost hlídat. Připojíme ho na kabel a diagnostika nám ukáže, kde je chyba. Samozřejmě k údržbě přibyla klimatizační jednotka a baterie. Hnací náprava už není druhá, ale třetí. Takže by měly lépe zvládat zdejší kopcovitý terén,“ popsal mistr údržby DPMÚL Martin Záhora.

Nový přírůstek vozového parku včera na Mírovém náměstí slavnostně představilo vedení města a ministr životního prostředí Richard Brabec. Ten při té příležitosti zmínil i připravované zavedení vodíkového pohonu do MHD v Ústí. „Podporujeme elektrifikaci dopravy a vodíkovému pohonu věnujeme velkou pozornost,“ potvrdil.

Jak vysvětlil primátor Petr Nedvědický, město se prý snaží vozový park dopravního podniku postupně obnovovat a modernizovat. „Autobusy na vodík jsou pro naše město otázkou blízké budoucnosti. Svezeme se s nimi za několik let,“ slíbil.

Projekt je nový a počítá se spoluprací ústecké Spolchemie, pro kterou je ekologický vodík vedlejším produktem při výrobě chloru. Plnící stanice by měla vzniknout na hranici jejího pozemku.