Přístavní ulice, objížďka. Řidič ve směru od Prahy odbočuje na objízdnou trasu do centra Ústí kolem viaduktů. U plné čáry se zastaví a čeká, až ho někdo pustí. Za ním se táhne kolona. Přitom stačí jen zpomalit, plynule jet dál, zapnout blinkr a zařadit se na přerušované.

Drama na silnici

„Stává se mi to každou chvíli," líčil ústecký řidič Jindřich Malát. „Nejhorší je, když začne zmatkovat někdo ve špičce, to se pak natáhne kolona až pod Benešův most," popsal své zkušenosti. „Hodně lidí to dělá i na křižovatce na Předmostí. Úplný lítající cirkus."

K neznalosti zipování si přičtěte ještě přejíždění z pruhu do pruhu bez blinkrů. Jízda na oranžovou a červenou přes křižovatku. Nerespektování nejvyšší povolené rychlosti. Případně věty, jako: „Jedno pivo mě nezabije,",nebo: „Proč zas stojí u toho přechodu!", případně: „Co se tam ten trouba na tom kole plete?"

Přitom právě tento výčet hloupostí, kterých se dopouští řidiči na ústeckých silnicích, stojí za stovkami nehod ve městě. „Někdy se třeba stane, že první řidič zastaví na žlutou a druhý do něj narazí, protože si myslel, že ten před ním ještě pojede," popsala to Valerie Bartošová, mluvčí ústecké policie.

Není to ovšem jen problém řidičů osobních automobilů. „Někdy se také stává, že kamiony mají špatně nastavená zpětná zrcátka a při přejíždění z pruhu do pruhu nevidí vedle sebe osobní automobil a srazí se s ním," dodala Bartošová. „Dopravních nehod jsou opravdu tisíce."

Čekat se dají i další silniční dramata, pokud město skutečně upraví přednost v jízdě na nejrušnější ústecké křižovatce po dostavbě protipovodňových zábran. Hodně lidí totiž místo aby jezdilo podle dopravního značení, řídí popaměti.

Zkoumat osobnost

Hlavní silnice už nepovede rovně z Velké Hradební k Benešovu mostu, ale doleva k Pěti obloukům. Ústeckému deníku to řekl před nedávnem vedoucí odboru dopravy magistrátu Dalibor Dařílek.

„O dopravní změně na Předmostí uvažujeme dlouho. Vycházíme ze sčítání dopravy, kdy největší počet aut projede po silnici I/30, která křižovatkou prochází," řekl Dařílek.

Policejní psycholog Josef Kovářík si myslí, že kromě stresu ze životní situace v tom může hrát svou roli i celkový úpadek morálky mezi lidmi. „Je to můj osobní názor. Lidé nevědí, co bude dál, mají málo peněz a tak dále."

Jinou kategorii hrají řidiči exhibicionisté. Prostě ti, co se rádi vytahují. „Snaží se předvádět, že na to mají. Bývají to většinou lidé ve věku od dvaceti do třiceti. Neplatí to o všech, jako řidič vídám chlapy se silným autem, kteří dodržují předpisy do detailu," líčil Kovářík.

Při nehodě je podle něj lepší ustoupit agresivnímu viníku a snažit se mu v klidu vysvětlit, že za to může on. „S některými to ale nejde. Jako psychologové se zaměřujeme na rychlost reakce, ale v tom to není. Spíš bychom měli zkoumat osobnost a hledat například sebevražedné, či psychopatické sklony," dodal Kovářík.