„V souvislosti s nárůstem cen PHM využívají úředníci na služebních cestách, zejména na páteřní trase Ústí – Praha či Ústí – Chomutov, více vlaků či autobusů," popsala situaci Magdalena Hanáčková z kanceláře hejtmana. Standardem je prý také slučování cest úředníků stejným směrem.

Z vlastní kapsy

Uvolnění krajští zastupitelé mají k dispozici služební vozy i pro soukromé účely, avšak takovou cestu by měli vykázat v knize jízd a zaplatit ji z vlastní kapsy. Totéž platí například i pro ústeckého primátora, který má jako jediný politik v Ústí přidělenou služební Octavii.

K nákupu PHM kraj využívá od roku 2005 předplacené karty CCS. „V současné době je připravováno výběrové řízení na poskytování obdobných služeb (karty na čerpání PHM), vyhlášení se předpokládá do konce roku," dodala Hanáčková.

Podobná situace panuje i na ústeckém magistrátě. Také tady nakupují benzin a naftu kartou CCS, a to už od roku 1993. „Za využívání platebních karet platíme CCS 240 korun na jednu kartu každé dva roky. Při 22 služebních vozidlech to činí celkem 5 280 korun za dva roky," uvedl Karel Rouč z kanceláře primátora.

Chodí pěšky

Ilustrační foto.Využívání služebních vozidel je ovšem nejvíce omezeno na městských obvodech. Například na střekovském.

„Na služební cesty používáme služební vozidla pouze v nezbytných případech, navíc se snažíme, aby ho při jedné cestě využilo co nejvíc úředníků," líčil zdejší poměry tajemník Libor Teplan s tím, že PHM nakupují většinou na čerpací stanici vedle Mariánského mostu.

„Při většině místních šetření je k dopravě využívána městská hromadná doprava, případně chodí úředníci pěšky. Uvolnění zastupitelé v mnoha případech používají svoje auto a sami si hradí náklady na jeho provoz, jedno vozidlo využíváme pro výkon veřejně prospěšných prací a veřejné služby," dodal Teplan.

Prodává naftu

Poněkud jiná situace panuje v Dopravním podniku města Ústí (DPMÚL). „DPMÚL má uzavřeny smlouvy zhruba s 10 dodavateli PHM, na základě každotýdenní poptávky je vybrán ten s nejvýhodnějšími podmínkami a je s ním dohodnuta dodávka na jeden týden," popsala systém nákupu mluvčí DPMÚL Magda Pejšová.

„Slevy či zvýhodněné ceny jsou poskytovány v rámci objemu, který DPMÚL jako velkoodběratel poptává. Nějaké speciální slevy v této kategorii neexistují. V současnosti hodláme oslovit větší objem dodavatelů, nicméně rozdíly mezi jednotlivými dodavateli jsou v řádu jednotek haléřů," pokračovala Pejšová.

Podnik si také přivydělává prodejem nafty za smluvní ceny svým zhruba 20 klientům. Tento systém nákupu a prodeje externím zákazníkům zavedl v průběhu svého působení v DPMÚL jeho bývalý ředitel Tomáš Kraus. Ten byl odvolán z funkce po pádu koalice ODS, ČSSD, SZSP.

„Zavedli jsme systém nákupu motorové nafty s maximálním důrazem na cenu, při současném zajištění prvotřídní kvality. Podnik provozuje čerpací stanici v areálu předlické autobusové vozovny. Předchozí vedení bohužel tuto zjevnou podnikatelskou příležitost nikdy nevyužilo. To jsme změnili a s nabídkou přímo oslovili několik desítek potenciálních zákazníků," uvedl  Kraus.

Pro ilustraci, v roce 2011 dosáhl obrat prodeje motorové nafty a aditiva AdBlue smluvním zákazníkům až 75,5 milionu korun. „Ústecký dopravní podnik se tak stal významným dodavatelem motorové nafty, a to především kamionovým dopravcům. Pro letošní rok jsme plán prodeje externím zákazníkům nastavili ještě optimističtěji a já pevně věřím, že i nové vedení dokáže toto úspěšné podnikání rozvíjet," dodal Kraus.

Úsporná opatření

Podle mluvčí Pejšové tu kromě toho museli přijmout i celou řadu dalších úsporných opatření. Počínaje postupnou obměnou autobusového vozového parku, náhradu starších vozidel na naftu novějšími typy s nižší spotřebou a emisemi CO2/Nox, vycházejících z evropských norem, případně nákupem autobusů na CNG. Ty totiž mají poloviční provozní náklady oproti naftě. Výhodou je i 2/3 hodnota emisí CO2/NOx oproti naftovým motorům. Také prý postupně mění manažerská a operativně – provozní vozidla z benzínových na naftová.