Ačkoliv ovzduší Ústeckého kraje patří k nejznečištěnějším v zemi, krajský úřad využívá jen jeden ekologický automobil na elektřinu. Přitom česká vláda vybízí k nákupu zelených vozidel od roku 2008. Tehdy odhlasovala usnesení, i když ne povinné, aby úřady obměnily vozový park z minimálně 25 procent za ekologický.

Peníze a garáže

Podle Magdaleny Hanáčkové z kanceláře ústeckého hejtmana brání využití elektromobilů nedostatečná síť rychlodobíjecích stanic. Plyn prý zase nemohou využívat kvůli podzemním garážím, jež hejtmanství užívá. Zároveň žehrá na české zákony.

„Současná legislativa neumožňuje pořízení dalších ekologických vozů. Hlavním a prakticky jediným kritériem musí být cena. Proto automobily na ekologické pohony nejsou konkurenceschopné," popsala Hanáčková.

Ústecký kraj
Automobilů: 25
Nejvyšší emisní třídy: 7
Elektromobil: 1

Magistrát hl. m. Prahy
Automobilů: 63
Nejvyšší emisní třídy: 24
Elektromobil: 15

Zlínský kraj
Automobilů: 41
Nejvyšší emisní třídy: 33
Elektromobil: 0

Karlovarský kraj
Automobilů: 33
Nejvyšší emisní třídy: 28
Elektromobil: 0

Olomoucký kraj
Automobilů: 32
Nejvyšší emisní třídy: 8
Elektromobil: 0

Pardubický kraj
Automobilů: 23
Nejvyšší emisní třídy: 6
Elektromobil: 0

Jihomoravský kraj
Automobilů: 45
Nejvyšší emisní třídy: 12
Elektromobil: 0

O případném vybudování dobíjecí stanice u krajského úřadu úřad jedná s ČEZem, který připravuje koncepci těchto stanic, včetně vyčíslení nákladů a technických požadavků. „Podle toho rozhodneme o naší případné účasti na stavbě dobíjecí stanice," sdělila krajská mluvčí.

Euro 5

Co se týká alespoň vozidel v nejvyšších emisních třídách od Euro 5 a výše, z celkového počtu pětadvaceti automobilů jich vlastní kraj sedm. Ekologičtí aktivisté, například Marian Páleník ze společnosti Přátelé přírody, si myslí, že by podobných automobilů mohl krajský úřad nakoupit víc.

„Není to sice úplně špatné, ale mohlo by to být lepší. Úřad státní správy by měl jít příkladem, obzvlášť na Ústecku," podotkl Páleník. „Jako podmínku při výběrovém řízení by mohli stanovit přísné emise oxidu uhličitého."

Od sousedů

Ostatní kraje, případně hlavní město republiky, ze srovnání s ústeckým hejtmanstvím vycházejí většinou lépe, případně nastejno.

Jak vysvětlila Petra Hrubá z pražského magistrátu, ze 63 různých vozidel provozují 24 ekologicky přátelských, což představuje zhruba 38 procent celkového počtu.„Mimo to nakoupil pražský magistrát 15 elektrovozidel v různých modifikacích. Většinu těchto vozidel jsme bezplatně zapůjčili příspěvkovým organizacím, třeba domovu pro seniory," přiblížila Petra Hrubá.
Podobně například Moravskoslezský kraj využívá dva elektromobily Peugeot IOn, a dva automobily na CNG.

Liberecký kraj má všechny automobily v nejvyšších emisních třídách, obdobně i Vysočina.

Hejtman Středočeského kraje Josef Řihák pak potvrdil, že u nich se jezdí s 26 automobily v emisních třídách od kategorie Euro 5 a výše.

„Navýšením o deset nových automobilů na začátku letošního roku jich v současnosti 36 procent splňuje definici ekologicky přátelských vozidel," řekl hejtman Řihák.

V některých evropských státech pak panují pro úřední automobily daleko přísnější nařízení. Ve Francii musí mít úřady s více než 20 auty minimálně 20 procent elektromobilů nebo na plyn. Švédsko si stanovilo, že od roku 2009 už by měl být jejich podíl stoprocentní.