Mamutí vodíkový projekt ústeckého dopravního podniku Petru Vinšovi dokonce tak leží v žaludku, že se rozhodl podat trestní oznámení.

Vedení dopravního podniku ale pochybení odmítá. Budování vodíkové infrastruktury podle něj závisí především na výši přidělené evropské dotace. Pokud ji nezíská, nezačne s výstavbou, zato ale bude hledat jiný vhodný dotační program. Zároveň upozorňuje na obrovské výkyvy v cenách energií v poslední době.

Vinš v době svého starostování na Střekově proslul jízdou na „služební“ elektrokoloběžce, kterou mu obvod koupil z veřejných peněz i „zelenými“ názory. Úmysl podat trestní oznámení oznámil veřejně na sociálních sítích. S tím, že cena jízdy na vodík bude minimálně pětkrát vyšší než jízda na elektřinu. „Dnešní baterie vydrží přes milion kilometrů a pak se z 95 procent recyklují a vyrobí nové baterie. Autobus ujede denně asi dvě stě kilometrů a takové nájezdy zase u nás nemají,“ zdůvodnil.

Plnící stanice H2 - vizualizace.
Zavedení vodíkové dopravy v Ústí přijde na tři čtvrtě miliardy

Vodík je podle Vinše jednoduše příliš drahý, včetně toho ústeckého ze Spolchemie, přestože vzniká jako odpadní produkt při výrobě. Před použitím je ho třeba totiž vyčistit. „Elektřiny máme naopak moc, vyvážíme ji a hlavně si ji může dopravní podnik sám vyrábět. Proto vychází trolejbusy, elektrobusy nejvýhodněji a spousta měst ve světě jimi nahrazuje naftu, benzin, plyn. Je na ně taky dotace 85 procent jako na vodíkové,“ argumentoval Vinš.

Proti tomu se kategoricky ohradil předseda představenstva dopravního podniku Martin Prachař. Prohlásil, že o tom, kolik bude stát kilogram vodíku, rozhodne až konečná výše dotace z fondu JTF, přičemž Ústecký kraj vodíkový projekt označil za strategický. Jinými slovy, přidělení dotace je téměř jisté, zhatit to může snad jen špatně či pozdě podaná žádost. „Cenově bychom se ale měli blížit současnému provozu, pravděpodobně to ale bude levnější. Skutečně záleží na výši dotace na dočišťovací technologii, proto bych se nyní rád vyhnul spekulacím,“ poznamenal.

Petr Vinš
Starosta s koloběžkou padl. Petr Vinš skončil ve funkci prvního muže Střekova

Proti nákupu elektrobusů podle Prachaře nejvíce hovoří kopcovitý ústecký terén. Nemají prý kapacitu na to, aby v něm dokázaly jezdit. „Nikde není psáno, že při těch velkých výkyvech cen elektřiny nebude provoz trolejbusů mnohem dražší než vodíku. Vedení dopravního podniku se vždy chovalo a bude chovat s péčí řádného hospodáře. Ať se to panu Vinšovi líbí nebo ne, vodík je budoucnost, o čemž svědčí i masivní dotační podpora EU pro technologie na něm postavené,“ zdůraznil Prachař.

Vedení města nad Vinšovými výroky kroutí hlavou. Například náměstek primátora Pavel Tošovský, který má na starosti dotace a zčásti i rozvojové projekty, připomíná masivní podporu EU vodíkovým projektům. „Je to samozřejmě názor Petra Vinše, na který má právo. Osobně si ovšem totéž rozhodně nemyslím. Díky dotacím z fondu JTF to bude pro město velmi, velmi zajímavé. Budoucí vývoj technologií vidím právě ve vodíku a fúzní energii,“ dodal.