Největší sociální síť na světě by se podle jejího zakladatele měla vrátit zpět ke svým kořenům. „Změny, které nastanou ve filtrování příspěvků, budou významné,“ napsal Zuckerberg na svém facebooku. Projevit by se plně měly během několika měsíců.

Společnost Facebook, která vlastní čtyři nejoblíbenější aplikace pro chytré telefony na světě, včetně například společnosti Instagram, již několik let upřednostňuje materiál,díky němuž budou lidé více „spolupracovat“ prostřednictvím lajků či komentářů.

Tento obsah začal však v poslední době facebooku dominovat. Zveřejňovaly jej podniky, média a různé další skupiny, přičemž sdělení rodiny a přátel ustoupily do pozadí.

„Některé zprávy pomáhají začít konverzaci o důležitých tématech. Ale sledování videí, čtení zpráv a dostávání aktualit ze stránek se až příliš často stává jen pasivním zážitkem,“ napsal Zuckerberg. Nejdůležitějším posláním facebooku je ale podle něj pomoci spojovat lidi.

Facebook se jeho zakladatel rozhodl údajně změnit na základě studií, podle kterých jsou kontakty s lidmi, na kterých nám záleží, na sociálních sítích dobré pro naši duševní pohodu.

„Měním cíl pro naše produktové týmy: místo, aby se soustředily na to, abyste našli relevantní obsah, budou vám pomáhat, abyste měli více smysluplných sociálních interakcí,“ napsal Zuckerberg.

Reklamy na sociální síti by však změny neměly ovlivnit, řekl agentuře Reuters John Hegeman, viceprezident společnosti Facebook.

Facebook a další sociální média byly již v minulosti zaplaveni kritikou, že jejich produkty posilují názory uživatelů na sociální a politické otázky a vedou k určitým návykům při sledování. Tím stále vyvolávají otázky o možných regulacích. 

Společnost byla mimo jiné kritizována za algoritmy, které mohou upřednostňovat zavádějící zprávy a dezinformace, které mohou ovlivňovat politický diskurs v mnoha zemích.

V loňském roce například společnost Facebook zjistila, že ruští agenti použili sociální síť k šíření dezinformací během amerických prezidentských voleb v roce 2015.