Lanovka na Větruši je turistický magnet. Ročně přitáhne až 200 tisíc cestujících. Nyní ale stojí, prochází servisní údržbou. Kvůli výměně starých pryžových bandáží na kladkách zůstane až do pátku zavřená.

„Vlivem času a tření lana se pryžové bandáže opotřebovávají. Z hlediska bezpečnosti se tak musí nahradit novými," uvedl mluvčí Dopravního podniku Ústí Luboš Heřman. Na výměnu čeká celkem dvacet kladkových kotoučů. Celkové náklady servisních prací jdou do statisíce korun.

VŠE FUNGUJE NAPROSTO PERFEKTNĚ

Na hladký průběh servisní prohlídky dohlíží zkušený Karel Mařík, hlavní strojník lanovky. „Pracujeme od rána do večerních hodin. Každý měsíc děláme také pravidelnou údržbu, která není ani tak o servisní práci jako o kontrole. Musíme například vyzkoušet, zda v případě jakékoli poruchy lanovka dokáže zastavit. Vše funguje naprosto perfektně," říká Mařík s tím, že se nic nesmí podcenit.

„Jsme v tomto ohledu již zběhlí. Dokonce i švýcarský dodavatel lanovky, společnost BMF, uvedl, že naše lanovka je ve vynikajícím stavu," doplnil Mařík.

Lanová dráha je atrakcí hlavně pro návštěvníky krajského města. „Ústečané se svezli jednou, dvakrát při otevření, pak už nejedou. Snažíme se proto s městem, aby se na Větruši konalo co nejvíce akcí, a lidé tak měli důvod lanovkou opět jet," podotýká Heřman.

Město ročně dotuje provoz lanovky částkou 2,2 milionu korun. Proto chce, aby se na financování podílely OC Forum a hotel Větruše. Kdy bude jasná konkrétní spolupráce, není zřejmé. „Tímto úkolem pověřilo zastupitelstvo města vedení Dopravního podniku," uvedla vedoucí Kanceláře primátorky Dana Gloserová.

Lanovka v číslechLanovka je v provozu od roku 2010. Ročně přepraví zhruba 200 tisíc lidí, denně sveze až 500 cestujících. Náklady na vybudování vyšly na 85,6 milionu, 61,5 milionu pokryla dotace z EU. Za provoz lanovky platí město zhruba 2,2 milionu korun ročně.