Jmenuje se Viking Beyla a pro labskou plavbu ji konstruktéři speciálně navrhli a poté dohlédli i na její stavbu.

Menší ponor

Jak vysvětlil Jindřich Zídek ze státního podniku Povodí Labe, toto plavidlo je v současnosti největší, jež se tu pohybuje. „Řekl bych, že je tak velká, aby měla paradoxně menší ponor. Namísto běžných sto dvaceti centimetrů má jen devadesát. Také ji pohánějí tři vrtule, ne dvě. To je velký rozdíl, který ji na regulovaném toku zvýhodňuje," poznamenal Zídek.

Viking BeylaLuxusní loď je dlouhá 110 metrů, široká 11,47 metru a výkon jejích motorů dosahuje 2,5 tisíce koňských sil. Patří mezi největší plavidla na vnitrozemských vodních cestách.

"Její velikost naopak má za následek, že musí doplout až do Mělníka, aby se mohla otočit. Jinde na to není dostatek prostoru. „I když mně se co do vzhledu moc nelíbí, jelikož vypadá pomalu jak letadlová loď, musím ocenit, že je to supermoderní plavidlo s veškerým komfortem," pokračoval v popisu Jindřich Zídek.

Luxusní pokoje, výtahy, kamery snímající okolí, estrádní program a vystoupení umělců. Slavnostní obědy s kapitánem, podobně jako na zaoceánských korábech.

Američtí důchodci

To vše je standard, který využívají podle Zídkových slov především američtí důchodci. Také pohyblivá kabina umožňuje například proplout tam, kde je nižší podjezdová výška u mostů. „Lze ji snižovat. Takové lodě plují hlavně dole na jihu, třeba na Dunaji," líčil Zídek.

To vše ale něco stojí a cena za plavbu se prý pohybuje na úrovni desetidenního zájezdu do Japonska.

Včera, tedy v úterý, Viking Beyla proplouvala i ústeckými Masarykovými zdymadly.

„Technický problém s tím není, když máme v provozu velkou plavební komoru, jsou tu největší. Horší prý už je, když mají otevřenou jen souběžnou malou komoru. „Tento případ nastane už brzy, během rekonstrukce velké komory. Vyšší průtoky vody bohužel snižují podjezdní výšku," vysvětloval Jindřich Zídek.

Vodometka místo šroubu

Vzhledem k nízkým stavům hladiny na Labi nyní tato luxusní loď k pohonu místo šroubů užívá vodometku. Což je v našich šířkách velmi nezvyklý způsob pohonu, umožňující vyrovnat se s malými průtoky a nízkou hladinou.

„U nákladních lodí se ale nejspíš nedá použít. Možnosti jsou ovšem různé," poznamenal Marian Páleník ze spolku Přátelé přírody, bojujícího proti stavbám dalších jezů na Labi.