Drogy, kriminální živly, lidé na sociálních dávkách. Městskou část Krásné Březno v Ústí nad Labem znají lidé spíše jako nechvalně proslulou lokalitu plnou společenských problémů. Za přísným označením ghetto se ovšem skrývají i pozitivní věci, které si zaslouží uznání a pozornost.

Jednou z nich je tamní základní škola, která včera otevřela speciální robotickou učebnu, kde žáky vzdělává pomocí nejmodernějších technologických vychytávek. Místnost je vybavená robotickými stavebnicemi, přístrojem na virtuální realitu nebo 3D tiskárnou. Žáci si tak mohou sestrojit vlastní pohyblivou stavebnici nebo se třeba ponořit do virtuálního světa za pomoci speciální přilby.

Během prohlídky stála na lavici dvě zvířata. Nikoli z masa a kostí, ale z lega. Robotický slon a kobra. „Jsou postavena z lega a propojena s tabletem,“ vysvětlují spolužáci Michal a Adam. Doma prý nic podobného nemají, a tak jsou rádi, že se budou moci v programování zdokonalovat právě ve škole. Učebna je totiž určená pro všechny třídy základní školy.

Prodej vánočních stromků. Ilustrační snímek.
Nejzelenější, nejkošatější, nejlevnější. Začíná honba za stromečky

„Stavíme si tady z lega různé další robůtky a programujeme je, aby se hýbali. Baví mě to,“ doplňuje Michal.

Vybavení robotického inkubátoru vyšlo na zhruba 179 tisíc korun. „Místnost budeme používat i v jiných předmětech než jen v robotice a IT. Pořídili jsme zatím šest základních stavebnic včetně tabletů, aby si děti mohly své výtvory programovat,“ vysvětluje ředitelka ZŠ Neštěmická Marie Čápová a ukazuje i na 3D tiskárnu či takzvané ozoboty, které už od minulého roku slouží ve škole jako didaktická pomůcka pro rozvoj kreativity a logického myšlení.

NEJPROGRESIVNĚJŠÍ UŽIVATELÉ JSOU DĚTI

Žákům v nové učebně pomáhá Vojtěch Mimra, který na ústecké univerzitě studuje matematiku a informatiku se zaměřením na vzdělávání. Právě se zdejší univerzitou a Inovačním centrem Ústeckého kraje škola na nových formách vzdělávání spolupracuje.

„Pomáhám žákům realizovat jejich projekty, seznamuji je s tím, jak se s čím pracuje. Mají přirozený talent, stavebnici znají, sami si všechno vytvoří a já jim jen dodám takový ten pomyslný ždibíček, aby byli schopni rozjet motor a robota rozhýbat,“ uvádí Mimra.

Děti v ústecké čtvrti Předlice se asi hodně nudí, protože si vymyslely velice nebezpečnou hru. Vyskakují na zadní část trolejbusů, kde je připevněno trolejové vedení
Pubertální paka se vrací. Ústecké děti opět hazardují se svými životy

Podle proděkana pro studium Jiřího Škody z pedagogické fakulty přibližují moderní technologie žáky k realitě běžného života. „Děti patří mezi jejich nejprogresivnější uživatele. A pokud se někteří učitelé bojí, že by mohli být nahrazeni „počítačem“, pak si zaslouží, aby jím skutečně nahrazeni byli,“ míní Škoda.

ROBOTI UČITELE NENAHRADÍ

Podle Škody není důvod žákům telefony či notebooky ve školách zakazovat. „Pokročilé technologie vedoucí k robotizaci řady činností budou v době, kdy dnešní žáci základních škol nastoupí na trh práce, už zcela běžné. Je proto žádoucí, aby se děti s těmito technologiemi seznamovaly co nejdříve a pochopily nejen jejich klady, ale i jejich možnosti, limity a rizika,“ doplňuje Škoda.

A nebudou skutečně za 100 let ve třídách místo učitelů stát roboti? „Učitel bude potřeba vždycky. Emoce, cit a hodnoty, které učitel dítěti předá, nedokáže žádný robot nahradit,“ dodává Čápová.

První adventní neděli se na ústeckém Lidickém náměstí rozsvítil vánoční strom a začaly zde vánoční trhy.
FOTO: V Ústí začaly Vánoce. Na náměstí se rozsvítil strom, Uhlíř nepřijel