Unikátní technický exponát, který sloužil k pohonu mlátiček, je po opravě plně funkční. Návštěvníci si tak budou moci poslechnout i bublavý zvuk parního stroje.

Návrat po čtyřech letech

Stroj se vrátil do Zubrnic po čtyřech letech. „Býval ozdobou naší expozice, ale stál jen tak ve stodole, chyběly mu některé součástky, vodoznak, měl děravý kotel," popsal stav stroje vedoucí skanzenu František Ledvinka.

Lokomobilu vyrobila firma J. Krátký v Přerově v roce 1916. Ústecké muzeum, pod které skanzen patřil, ji získalo v polovině 80. let z okolí Lovosic.

„Byla ve velmi zbědovaném stavu, chyběla řada zásadních součástí, které rozkradli zloději. Hrubé rekonstrukce se ujal tehdejší pracovník muzea Václav Vaněk, který zajistil výrobu některých dílů," uvedl Ledvinka.

Restaurování jednoho z nejatraktivnějších a nejhodnotnějších exponátů v Zubrnicích se před čtyřmi lety ujala První českomoravská restaurátorská dílna na stroje a přístroje.

Půl milionu korun

Národní památkový ústav, který zřizuje skanzen, zajistil peníze na první etapu oprav. „Z velkých závad bylo nutné opravit hlavně prasklý kotel a zajistit jeho nové trubkování," řekl vedoucí skanzenu.

Na další drobnější práce sehnali v Zubrnicích peníze loni.

„Byla úspěšná sezona, přišlo 22 000 lidí, což bylo meziročně o deset procent víc. Díky tomu jsme mohli investovat peníze do lokomobily, která představuje jediný funkční stroj tohoto typu v českých muzeích," řekl Ledvinka. Celkově oprava stála zhruba půl milionu korun.

Poprvé uvidí parní lokomobilu, kterou si před první světovou válkou mohli koupit jen bohatí sedláci, v provozu návštěvníci Zubrnic na květnovém jarmarku.