Hasič v zásahovém obleku s helmou a plynovou maskou se nakloní ke školákům a zašeptá. Přes masku je slyšet nezřetelně, ale žáci z druhé třídy na ZŠ Mírová musí opakovat jména zvířat, která šeptá. Aby se naučili poslouchat pokynům záchranářů.

„Kolem bude ještě praskat oheň. Nesmíte se bát a musíte dělat přesně to, co vám řekneme," vysvětluje hasič. Je jedním z lektorů, kteří jsou zapojeni do projektu Hasík, který reprezentuje stejnojmenná hračka plyšového dráčka.

Hasičský záchranný sbor se tímto způsobem snaží děti učit, jak se chovat v krizové situaci.

Ústecký start

Projekt zatím v Ústeckém kraji nefungoval, místní hasiči jej rozeběhli nyní. „Tento týden jsme navštívili první školy. Kromě ZŠ Mírová třeba v Chlumci nebo ve Velkém Březně," uvedl jeden z lektorů Václav Groulík.

Hodina s hasiči není stejná jako s učitelkou. Záchranáři si děti posadí na zem do třídy a jsou s nimi v neustálém kontaktu. V 2.A na Severní Terase to včera fungovalo ke spokojenosti zdejší třídní učitelky Aleny Čejkové.

„Máme ochranu lidí při krizových situacích v osnovách a učíme ji. Za pomoci interaktivní tabule. Ale bezprostřední kontakt s hasičem a jeho výstrojí je pro děti samozřejmě mnohem lepší," uvedla. Reakce jejích žáků jí dala za pravdu. Když hasiči dětem něco říkali, většinou z nich školáci nespustili oči.

Jak volat

Asi největším oříškem se pro děti stává, když dostanou za úkol dovolat se hasičům, pokud vidí požár. Telefonní číslo, i když je jim sedm až osm let, většina z nich dobře zná. Jak správně požár hlásit je ale pro ně mnohem obtížnější.

„Nesmíte se bát. Když neřeknete, co máte, operátor se vás zeptá. Je pak důležité říci vše správně," popisuje Václav Groulík. Nakonec se mu při simulovaném telefonátu povede z dětí dostat potřebné informace.

Hodina, kterou hasiči se školáky měli, nebyla poslední. Za dva týdny se za nimi vrátí a vše zopakují. Postupně, až se projekt rozjede, by chtěli působit na většině ústeckých škol.