Chtěli dát autobusovým zastávkám jednotný vzhled. Proto se v Homoli u Panny rozhodli, že je dá „do kupy“ místní truhlář Lukáš Zita. Obec má celkem devět místních částí, obnovou zastávek prošly už čtyři z nich. Jsou ze dřeva.

S rekonstrukcí přístřešků pro cestující se v Homoli u Panny začalo před několika lety. „Hovořil se mnou starosta a řešili jsme spolu, zda má cenu staré zastávky opravovat, nebo je výhodnější vybudovat je úplně znovu,“ vrátil se do minulosti Zita.

Jedna z jeho prvních zastávek vznikla ve Lhotě pod Pannou zhruba před dvěma lety. Nezůstalo však jen u ní. Současné vedení Homole si od Zity nechalo udělat průzkum a posudek všech zastávek, které se na území obce nacházejí. „Všechny jsem je prohlédl a vyfotografoval. Napsal jsem k nim hodnocení, v jakém stavu se nacházejí. Postupně jsem začal opravovat ty v nejhorším stavu. Do některých totiž při dešti střechou zatékalo,“ doplnil Zita.

V současné době jsou hotové čtyři zastávky, zbylých pět na rekonstrukci čeká. „V nejbližší době se bude předávat Doubravice. Následovat budou Bláhov a Nová Ves u Pláně,“ nastínil plány Zita.

Budování nových zastávek vedení Homole u Panny kvituje. „Jsme rádi, že ve všech místních obcích budou zastávky, které mají jednotnou podobu. Bude patrné, že tyto části tvoří jeden celek. Pan Zita je šikovný a zručný člověk. Jeho zastávky se nám líbí,“ sdělila místostarostka Ilona Oplištilová.

A jak vypadá stavební postup? Dřevěnou čekárnu si truhlář nejdříve připraví v dílně. „Je rozdělená na tři díly, které přivezu na místo, kde je pak sestavím dohromady a udělám další doplňkové práce,“ sdělil Zita.

Materiál Zitovi zajišťuje obec. „Používám dřevo, které je z místních lesů, zpracovává se ve zdejší pile,“ přiblížil Zita. Lesy v okolí Homole jsou napadené škůdci, takže smysluplné využití dřeva obec vítá. „Bojujeme s kůrovcovou kalamitou. S trochou nadsázky se nám budování zastávek hodí více než jindy, protože najdeme pro dřevo využití,“ doplnila místostarostka.

Kolik peněz z obecního rozpočtu je vyčleněno na tuto zakázku, vedení Homole sdělit nechtělo. „K tomuto se vyjadřovat nebudu,“ reagovala Oplištilová. Zita byl o něco sdílnější, ale konkrétní částku nesdělil. „Dvě třetiny peněz jdou na materiál a zbylou třetinu mám odměnu za práci. Na zastávkách dělám po práci nebo o víkendech,“ popsal. Vybudování jedné zastávky podle něj trvá zhruba 100 až 120 hodin.

Místním se přístřešky líbí. „Krásné zastávky. Těším se, až nová zastávka bude u nás v Nové Vsi u Pláně,“ řekla například paní Andrea.