Vyťukávání melodií pomocí bubínků, krátká pauza, cvičení karate, hraní si s čísly, tančení a kreslení. Málokdo by věřil, že i takhle může vypadat běžná vyučovací hodina. Navíc vším prostupuje matematika.

MATEMATIKA A KREATIVITA

Vzdělávací projekt Stages totiž kombinuje rozvoj matematického myšlení s kreativitou, staví na hře a rozvoji celé osobnosti. S metodou se seznamovali učitelé v prvním srpnovém týdnu na ústecké univerzitě. Školil je odborník na rozvoj talentů Opher Brayer z Izraele.

„Ohlasy jsou veskrze pozitivní, všechny to doslova pohltilo. Jde o komplexní systém výukových metod, vzájemně podobných a propojených, které jsou pro každý věk,“ řekla proděkanka ústecké přírodovědecké fakulty Pavla Čapková.

Jak říká sám Brayer, smyslem je trénovat mozek, nikoli vytvářet odborníky. „Jsem z metody nadšený, líbí se mi, jak dokáže matematiku objevovat i v natolik vzdálené disciplíně, jako je třeba karate. Přináší navíc to nejdůležitější, po čem dlouhodobě voláme, tedy učit děti přemýšlet,“ reagoval učitel Martin Lána, který vyučuje na ZŠ Máchovka v Děčíně informatiku.

Ilustrační foto.
Desítky rodičů nezapsaly děti do školky. Hrozí jim pokuta

„Matematika je obor s vysokou mírou abstrakce a klade vysoké nároky na logické myšlení. Současné děti jsou zvyklé pracovat s digitálními technologiemi, které používají především obrazové zdroje informací,“ tvrdí proděkan Pedagogické fakulty UJEP Jiří Škoda.

Tím se podle něj u dětí rozvíjí především méně žádoucí ikonické a konkrétní myšlení. „Pro tuto úroveň myšlení může matematika představovat určitý problém. Proto tu je řada alternativních přístupů, jak matematické učení dětem srozumitelně zprostředkovat,“ komentuje metodu Stages proděkan.

POMOHOU HRY

Metoda Ophera Brayera začne od října v kraji na osmi základních školách. Žáky čeká každý den na začátku hodiny 22 minut připravených her na rozvoj kreativity a matematického myšlení.

„Nechci měnit systém vyučování jako celek, chci jen, aby učitelé tato cvičení zařadili do svých hodin jednou denně. Každý měsíc od učitelů budu chtít slyšet zpětnou vazbu a pomohu jim najít individuální řešení,“ uvedl Brayer.

Vzdělávací projekt cílí i na vysokoškoláky či začínající podnikatele. Jeho spoluzakladatelem je ústecký podnikatel a filantrop Martin Hausenblas. Právě on Brayera na sever Čech přivedl.

„Potřebujeme zasadit semínko kreativity, inovativnosti a matematického uvažování nejprve do těch nejmladších. Z nich pak vyrostou ti, kteří budou zakládat technologické start-upy, vynalézat nové věci a pomohou náš region pozdvihnout v budoucí Silicon Valley,“ říká Hausenblas.

Opher Brayer je uznávaný expert na rozvoj talentů, byznys mentor, kouč a učitel. Začínal jako jazzový muzikant a učitel na hudební škole, kde se začal zajímat o matematiku a uplatňovat její principy ve výuce hudby.

Ilustrační foto.
Ústecký kraj zaplatí nemajetným dětem obědy ve školách

Život mu změnila návštěva zástupkyně společnosti Disney. Přišla si poslechnout jeho přednášku a okamžitě jej přizvala do vývojového centra pro design a vytváření atrakcí do lunaparků. Od té doby pracoval na mnoha projektech pro globální společnosti.