Místo dovolené a času s rodinou jde pan Jiří raději do práce. Jako řidič Dopravního podniku (DP) v Ústí se snaží vydělat si co nejvíce peněz. „Abych dosáhl na slušnou mzdu, dělám hodně hodin přesčasů. Uvítal bych, kdybych dostal přidáno,“ vysvětluje Jiří.

Průměrná hrubá mzda je v DP Ústí 24,5 tisíce korun. „Je to hanba, v porovnání s jinými podniky na severu Čech jsme na posledním místě,“ řekl předseda odborů dopravce Jan Hampejs.

JE TO NEPOCHOPITELNÉ

Vrásky na čele mu udělalo rozhodnutí ústeckých zastupitelů. Do podniku na rok 2018 sice napumpovali 221 milionů oproti letošnímu roku o 7 milionů více. Na mzdy řidičů půjde ovšem pouze 4,5 milionu.

„Mně je to nepochopitelné, protože 4,5 milionu jsme podepsali v kolektivní smlouvě už vloni. Za nás by na mzdy mělo dát město o dalších minimálně 5 milionů více,“ říká Hampejs. Primátorka města Věra Nechybová situaci uklidňuje. „Rozhodnutí není konečné. Po prosincovém uzavření účtů budeme vědět, jak na tom město je, a na mzdy řidičů budeme myslet,“ uvedla Nechybová.

Hampejs ale dodává, že nejde pouze o řidiče. „Nízké mzdy mají i ostatní zaměstnanci, kteří dělají vše pro to, aby ti řidiči vyjeli,“ doplňuje Hampejs.

Někteří kritici vedení podniku vyčítají, že počet cestujících meziročně klesá, přestože peněz z městské kasy odtéká stále více.

„Už nyní mám zásadní problém s tím, že nalijeme čtvrt miliardy a lidé jezdí stále méně. Trend každoročního navyšování příspěvku z mého pohledu není správný,“ řekl na jednání zastupitel Radim Bzura. Ústecký dopravce ročně odbaví až 40 milionů pasažérů. Podle jeho ředitele Libora Turka klesá počet cestujících v celé ČR.

VŠICHNI JEZDÍ AUTY

„Před několika lety to bylo 43 milionu cestujících. Všichni jezdí auty. Snažíme se nahrnout lidi zpátky, chceme pořídit nové autobusy či vybavit vozidla odbavovacím systémem,“ uvedl Turek.

Ten se na posledním zasedání dostal do křížku s místním „rýpalem“ a místopředsedou hnutí Vaše Ústí Martinem Konečným. Jejich roztržku musela dokonce uklidňovat primátorka. Podle Konečného Turek svou funkci nezvládá.

„Nejsem odborník, ale vy také ne. To, že jste se jednou díky politickému rozhodnutí ocitl ve funkci a že vaše místo je trafikou, to tady všichni víme. Proč ale některé linky vozí prázdný vzduch? Proč tam nepřistavíte malý autobus? Některé linky máme jako dostavníky pro černé pasažéry. Přesně tyhle peníze, které pálíme v kamnech, jdou za vámi,“ zaútočil na ředitele.

„Snad se se mnou nechcete po odborné stránce srovnávat, tam byste neměl šanci,“ reagoval Turek. „Můžeme si to spolu odborně rozdat,“ odvětil Konečný.

Hampejs tvrdí, že se vedení firmy maximálně snaží. „Podnik byl dlouhodobě podfinancovaný, za poslední čtyři roky se mzda zvýšila nejefektivněji,“ uvedl odborový předák.