Lákají je sem nižší ceny nafty, levnější mýtné i dostupná parkovací místa. Na vině jsou i zastaralé navigace. Silnici z Ústí nad Labem do Lovosic letos čeká důkladná rekonstrukce, starostové okolních obcí se ale bojí, že ji nákladní auta zase zničí. Podporu našli i u ostatních starostů obcí na bývalých objízdných trasách.

Mohlo by vás zajímat. Silnice na Ústecku jsou samá díra

Odlehčit silnici I/30 chce například Miroslav Suchý, který stojí v čele Dolních Zálezel. Podle něj po „třicítce" projede denně od rána do večera průměrně 857 kamionů. Před dostavbou dálnice D8 jich bylo 10 až 12 tisíc. Ani drtivý úbytek ale podle starosty pořád nestačí.

VĚTŠINA KAMIONŮ JE Z CIZINY

„Většina jsou kamiony z ciziny, ty klidně mohou jet po dálnici. Jen to ničí povrchy a stát přichází o část mýtného. Přitom by stačilo, aby tudy mohly jezdit jen na povolenky a ostatní omezovala dopravní značka s povoleným průjezdem pro vozidla do 12 tun, kterou by bylo možné sundat v případě uzavření dálnice," prohlásil Miroslav Suchý.

Podle ministerstva dopravy ale nelze na silnicích první třídy zákazovou značku omezující vjezd nákladních vozidel umístit. „Tento postup mohou obce využívat a doporučujeme ho, vztahuje se ale na silnice druhé a třetí třídy, nikoliv na silnice první třídy, které slouží nadregionální i mezinárodní přepravě," vysvětlil mluvčí ministerstva Tomáš Herold.

Přečtěte si. Dálnice D8: Bude nový úsek zavřený? Hýbe se podloží?

Řidiči kamionů kolem Labe projíždějí z několika důvodů. Buď vezou náklad do podniků a skladů přímo v Ústí nad Labem, Lovosicích a přilehlých městech, nebo si prostě cestu zlevňují.

„Podívejte se na ceny nafty na dálnici a tady. Nehledě na cenu mýta. Na firmě máme 12 návěsů a šéf nás prostě posílá tudy, protože je to levnější. Proč taky zbytečně platit desetitisíce ročně za návěs. Já stejně nerad po osmičce jezdím, bojím se, že jim celá zase ujede," řekl jeden z řidičů kamionu, který nechtěl uvést své jméno z obavy ze ztráty zaměstnání.

Zpoplatněný úsek dálnice D8 z Lovosic do Ústí nad Labem přijde zhruba na 141 korun. Za jízdu podél Labe ale kamiony zaplatí téměř o stokorunu méně, zhruba 48 korun. Sazba je přitom stanovena podle počtu náprav a emisních tříd.

ZDRAŽIT MÝTO NELZE

Jak vysvětlil Tomáš Neřold z ministerstva dopravy, mýtné sazby se neřídí jen českými zákony, ale i evropskou směrnicí. „Vyplývají z toho, jaké jsou na dané komunikaci náklady na její infrastrukturu, údržbu a jaké jsou v místě dopravní výkony," poznamenal.

Silnice první třídy tedy budou mít vždy nižší sazbu než dálnice, protože náklady na ně jsou nižší. Proto nelze mýto na silnici první třídy významně zvýšit, aniž by ministerstvo porušilo evropská pravidla.

Jenže právě levné mýto na silnicích první třídy přijde starostům postavená na hlavu.

Psali jsme také: Úleva pro obce. D8 stáhla kamiony ze Středohoří

„Pokud chceme kamiony vyhnat z míst, kde nemají co dělat, měly by se ceny podstatně navýšit. Nebyla by pak potřeba stavět protihlukové bariéry, lidem by nepraskaly baráky, nebyla by potřeba co chvíli důkladná oprava povrchů. To všechno stát stojí peníze a ne malé," zlobí se starosta Miroslav Suchý.

„Teď nám třicítku během roku opraví včetně podkladové vrstvy, a za dva roky to bude vypadat stejně. To není jen náš problém, ale v celé republice," dodal.

MAJÍ STARÉ NAVIGACE

Zároveň upozornil na nepořádek, který po sobě ve Vaňově nechávají řidiči kamionů v místech, kde parkují a povinně odpočívají. „Jen v pondělí tam parkovalo 29 návěsů. Všude kolem nich se válí plno lejn a odpadků. Proč? Protože na dálnici chybí pořádné záchytné parkoviště," upozornil starosta Dolních Zálezel.

Otázku zatížení silnice I/30 ministerstvo s městy a obcemi řeší. Ministr Dan Ťok a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kroupa o problému nedávno diskutovali se starosty ve Velemíně.

„Budeme hledat řešení, jak co nejvíc kamionů dostat na nový úsek D8. Jedním z důvodů, proč někteří zahraniční řidiči jezdí stále po této silnici, může být i to, že jezdí podle navigací, jež nejsou aktuální a ještě je nenavádějí na nový úsek D8," dodal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Mohlo by vás také zajímat: Pro lidi na vozíčku je centrum Ústí jako past