Nehody se ovšem cyklistům nevyhýbají pouze ve městech nebo frekventovaných silnicích, ale ani při vyjížďkách do přírody. Své zkušenosti s nimi má i Horská služba.

„Každoročně vyjíždíme k několika stovkám případů, kdy se cyklista zranil. V loňském roce jsme zasahovali u 642 nehod cyklistů a dalších 43 případů, kdy potřeboval pomoc koloběžkář. V jejich důsledku utrpěly stovky lidí zranění a bohužel 3 přišli o život,“ uvádí Jiří Brožek, výkonný ředitel Horské služby.

V letech 1993 až 2016 byl každý jedenáctý usmrcený účastník silničního provozu cyklista. Podobně tomu bylo i loni. Odhaduje se, že v českých domácnostech je na 4 miliony jízdních kol. V současné době se u nás cyklistika podílí nemalými osmi procenty na celkových přepravních výkonech, do roku 2020 by se tento podíl měl zvýšit až na jednu desetinu.

„Většina cest uskutečněných v rámci velkých evropských měst není delší než šest kilometrů. Pro bicyklisty se jedná o běžnou vzdálenost, navíc nejednou bývají rychlejší než automobilisté. Dá se tedy očekávat, že stále více lidí bude jízdní kolo považovat za každodenní dopravní prostředek. Prevenci nehodovosti bicyklistů je tak potřeba neustále věnovat zvýšenou pozornost,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Bezpečnost především

Pravidelná jízda na kole prodlužuje život a zlepšuje zdravotní stav, včetně duševní kondice. Na druhou stranu je však často diskutovaným tématem bezpečnost cyklistů. Ti obecně bývají spolu s chodci a motocyklisty považováni za nejohroženější skupiny účastníků silničního provozu. Záleží však i na cyklistech samotných, nakolik budou na silnicích v bezpečí.

Letošní, již osmý, ročník preventivní kampaně Na kole jen s přilbou tradičně zamíří do hor. Setkat se s ním budou moci cyklisté v Jizerských, Krušných i Orlických horách, dále v Krkonoších, Beskydech a na Šumavě. Zavítá i na vinné stezky do Lednicko-Valtického areálu.

„Zde všude se budou moci turisté setkat s našimi cyklohlídkami. Mohou toho využít ke krátkému odpočinku, během něhož se dozvědí užitečné informace o tom, jak pečovat o řádný stav jízdního kola, jaká je jeho povinná výbava, jak být viditelný pro ostatní, jaká pravidla chování dodržovat i mimo pozemní komunikace, a to včetně jakési cykloturistické etikety, jak je to s požíváním alkoholu a rizikem vzniku zranění při jízdě na kole,“ upřesňuje Roman Budský.

Kromě hor se však budou moci cyklisté setkat s projektem i v desítkách měst po celé České republice, například v Liberci, Brně, Ústí nad Labem, Českých Budějovicích, Karlových Varech, Zlíně, Olomouci i Jihlavě.

Projekt Na kole jen s přilbou cílí stále více i na každodenní jezdce na bicyklech. Při nehodách s účastí cyklistů loni zahynulo 44 osob, z toho 25 právě jejich vinou. Těžce zraněno bylo 373 lidí, 214 z důsledku pochybení bicyklisty.

„Zvláštní pozornost bude věnována starším jezdcům na kolech. Podíl osob ve věku 55 let a starších na celkovém počtu mrtvých cyklistů v loňském roce dosáhl hrozivých 70 procent,“ uzavírá Roman Budský.