Platby kartou či mobilem a omezení počtu černých pasažérů. To všechno by měl umožnit nový elektronický odbavovací systém v ústecké MHD.

Jeho instalace začala v říjnu a značně pokročila. Dopravní podnik města Ústí nad Labem (DPMÚL) avizoval, že ho chce dle plánu spustit už 1. ledna. Přípravu na ostré spuštění rozdělil na tři fáze.

Podnik právě do svých busů na všech linkách postupně instaluje odbavovací přístroje.

„Systém teď máme ve fázi softwarových příprav k zajištění plného začlenění tarifu dopravy Ústeckého kraje a dalších komponentů,“ informovala mluvčí podniku Jana Dvořáková.

Kromě přizpůsobení programového vybavení přístrojů zvaných validátory a jejich namontování musí technici do vozů MHD natáhnout stovky metrů kabelů. Následovat budou revize, zkoušky drážních vozidel a další záležitosti.

Odbavovací systém také zpřesní evidenci počtu cestujících na jednotlivých linkách. To dává podniku možnost daleko lépe reagovat na jejich vytížení a upravit podle toho jízdní řády.

Kolik jeho zavedení bude celkem stát, není zatím jasné, protože dopravní podnik ho ve skutečnosti nekoupí do svého majetku. „Pořídíme ho formou pronájmu této služby,“ upřesnil ředitel podniku Libor Turek.

S odbavovacím systémem souvisí i boj s černými pasažéry. Černí pasažéři jen na pokutách dluží dopravci přes 200 milionů korun. Za poslední tři roky jich revizoři přistihli přes 90 tisíc. Plánované provozní náklady firmy přitom loni činily přibližně 474,6 milionu. Takzvaná prokazatelná ztráta, kterou podniku kompenzuje město, loni dosáhla 213,6 milionu korun.

S odbavením ovšem souvisí i kvalita zastávek. Ústečtí cestující se mohou těšit na další tři nové přístřešky, a to na zastávkách Vinařská, Vaňov škola a Svádov nádraží.

„Celková pořizovací cena činí 255 tisíc korun. Původně byly plánovány dva přístřešky a rozpočet na ně byl 240 tisíc korun. Akci se podařilo velmi výhodně vysoutěžit, a tak bude možné při doplnění 15 tisíc korun vybudovat o jeden víc,“ uvedla mluvčí města Romana Macová.

Ve Svádově a Vaňově budou čekárny s bočnicemi, ve Vinařské ulici kvůli nedostatku prostoru bez bočnic. Hotové by měly být do konce roku. Jsou stejně jako EOS součástí celé řady novinek: otvírání „na čudlík“, Wi-Fi zdarma i nových busů a další.