Chybějící kolařská infrastruktura, nevhodné stojany, nezájem vedení města i netolerance ostatních účastníků provozu. Nejen kopcovitý terén Ústí může být pro místní cyklisty a cyklistky potíž. Členové iniciativy Ústím na kole se rozhodli na tyto i jiné potíže upozornit.

„Problém je, že politici ve vedení města se zaměřují spíš na cykloturistiku v okolí Ústí než na řešení cyklistické dopravy v něm," uvedl člen iniciativy Jan Musil.

Podle něj se přitom nabízí spousta řešení, jak pohyb cyklistů po městě zjednodušit. „Levné a okamžité řešení představují cyklistické pruhy podél silnic či na křižovatkách, díky kterým by byl cyklista před auty lépe vidět."

Jak je to se stojany

Bezpečnostní stojany o 165 stáních město Ústí umístilo u institucí, škol a na jiných frekventovaných místech. Další přibudou u nádraží a muzea. Speciální zámek nutný k upevnění kola do rámu stojí 65 korun. Dosud se jich prodala jen desítka.


Podobné kroky však vedení města nezvažuje. „Připravujeme projekt na propojení Labské a Krušnohorské stezky s tím, že v něm bude zapracován i návrh na vedení trasy centrem města," sdělila mluvčí Ústí Romana Macová.

Členové iniciativy ovšem oponují, že napojení na cyklostezky nebude dostatečné.

„Návrh jsem viděl a trasa do města přes Střížák mi nepřijde ideální, pokud nemáte chuť na výlet v horách," řekl Musil. „Alespoň podpora cyklistů v MHD by mohla být větší," dodal Jan Kvapil, jež také stál u počátku iniciativy.

Činnost vznikající platformy už v roce 2009 podpořila Strana zelených, která doručila primátorovi pět výzev, ve kterých žádala například zřízení funkce koordinátora, který by se kolařskou infrastrukturou zabýval.

„Vedení města nakonec pozici skutečně zřídila, na celý měsíc," podotkl Jan Musil.

Ve stejném roce se zastupitelé Ústí rozhodli cyklistickou dopravu ve městě alespoň částečně podpořit, když nechali k významným institucím a objektům instalovat nejprve šedesát, později dalších pětasedmdesát stání v podobě bezpečnostních stojanů. Své využití však nenašly.

„Lidé je nevyužívají, a když, tak způsobem, že si k nim kolo připevní vlastním řetízkem," uvedla pracovnice informačního centra Eliška Povolná. Ke stojanům je totiž potřeba zakoupit za cenu 65 korun speciální zámek, který slouží k upevnění rámu kola do konstrukce. Za necelé tři roky se jich však prodalo na deset kusů.

„Naposledy si tu dva někdo půjčil před více než rokem," doplnila Povolná.

Architekt Jan Hrouda stojany šmahem odsoudil.

„Nejsou nijak esteticky zajímavé, navíc jsou nepraktické. Ústečané se k nim také obtížně dostávají, když městem nevedou stezky," zhodnotil a dodal: „Lidé by měli tlačit při dílčích opravách cest, aby se s cyklisty počítalo."