Komunální volby budou sice až v říjnu, první předvolební plakáty však už krášlí město. A s nimi i jejich parodie.

Lidová tvořivost si tentokrát vzala za cíl plakát hnutí UFO s ústeckou primátorkou Věrou Nechybovou. Jakýsi vtipálek vymazal původní text, jímž měla oslovit případné voliče, a místo něj vepsal jiná tvrzení, navíc okořeněná vulgaritami. Například místo věty „V Ústí hospodaříme tři roky s přebytkem“ se po vymazaní tří písmen Ústečan dozvídá, že primátorka vládne s „dobytkem“. Svůj výtvor pak autor sdílel anonymně na sociální síti Facebook.

V Ústí se objevily první vulgární parodie předvolebních plakátů.Sama primátorka se k výtvoru nechtěla vyjadřovat. Její náměstek Jiří Madar sdělil, že ani on nemá chuť na podobné „podpásovky“ reagovat.

„Je to zbytečné a nedůstojné. Každý si udělá úsudek sám. My se k něčemu takovému určitě neuchýlíme. Zjistit si pravdu není těžké, informace jsou na webu města,“ řekl.

Některá fakta z předělaného plakátu si lze skutečně ověřit. Další tvrzení jsou otázkou pohledu na věc. Jedno například říká, že městská rada chce z Ústí udělat ghetto. Naráží tím na vyhlášku, která zrušila přistěhovalcům vyplácení doplatku na bydlení na celém území města Ústí.

Městská mluvčí Romana Macová argumentuje, že smysl vyhlášky je opačný.

„Nebude-li tu nově příchozím doplatek vyplácen, město se pro mnohé stane neatraktivní a nebudou mít důvod se sem stěhovat. Obchodníci s chudobou a pronajímatelé pokojů ztratí velký zdroj svých příjmů,“ vysvětlila.

Dále se lze dočíst, že v Praze je roční časový kupon na MHD o 1200 korun levnější. Stojí 3650, zatímco v Ústí 4845 korun.

„Prodáme jich nějakých 1040 ročně. Zvažujeme, že bychom kupon zlevnili, ale musí se k tomu přistoupit systémově. Praha má desetkrát víc potenciálních cestujících, takže je otázkou, zda zlevněný roční kupon přiláká vyšší počet zájemců,“ uvedl ředitel ústeckého dopravního podniku Libor Turek.

Na další tvrzení „Na socky kašlem, ať to vyřešej neziskovky“ nebo „Máme přebytek, protože neinvestujeme“ lze odpovědět údaji z rozpočtu na letošní rok. Neziskovým organizacím město přidělilo devět milionů korun.

Na investice má Ústí vyčleněno 400 milionů korun. Opravuje silnice, chodníky, školy a školky, městský majetek, splácí úvěry. Parodie městu vytýká i pokutování bezdomovců nebo „plavečák“ v ohrožení. Její autor tím zřejmě naráží na zpoždění, kterou nabrala rekonstrukce venkovního bazénu na Klíši, a to vinou projektanta.

Stejně tak není problém vyhledat informace ke všem ostatním „odrážkám“ na předělaném plakátu. Vždy ovšem záleží na jejich interpretaci. Někdo je bude předkládat jako důkaz neschopnosti, další přesně naopak.

Opoziční zastupitel Martin Hausenblas výrobu podobných „plakátů“ spíše odsoudil. „Není to můj styl. Můžeme mít různý názor, ale vyříkat si to můžeme slušně. Na druhou stranu je to výsledek toho, jak UFO město vede,“ poznamenal.

Politolog a pedagog ústecké univerzity Daniel Kroupa se nedomnívá, že by zhrubnutí předvolebních kampaní a rétoriky vycházelo z povahy českého národa. „Vychází to ze vzorů, které lidé vidí na vedoucích místech. V posledních letech se norma posunula daleko za hranice toho, nač jsme byli zvyklí,“ zamýšlel se.

Politolog Zdeněk Zbořil jako další možnou příčinu zhrubnutí politické scény vidí i generační výměnu. „Rodiče této generace přišli s tématem pravdy a lásky, a ono se to obrátilo na lež a nenávist. Nová generace má sice peníze, ale ne vkus,“ sdělil politolog.