Prvních 29 linkových autobusů si chce pronajmout Dopravní společnost Ústeckého kraje, která nahradí nynější dopravce. Jezdit by měly na Ústecku. S veřejnou zakázkou ve formě operativního leasingu na pět let souhlasili krajští radní, její součástí bude i servis autobusů.

Nové stroje mají sloužit na těch linkách, které opustí soukromý dopravce BusLine po vypršení smlouvy s krajem.

„Zakázka bude rozdělená do dvou částí. První se týká dodávky 23 dvounápravových a částečně nízkopodlažních autobusů o délce 12 metrů za 144 milionů korun, druhá šesti třínápravových částečně nízkopodlažních autobusů o délce 15 metrů za 47 milionů,“ připomněla mluvčí Ústeckého kraje Lucie Dosedělová. Celková hodnota zakázky dosahuje 191 milionů korun bez DPH.

VYJEDOU V ROCE 2019

Kdy autobusy na Ústecku vyjedou, záleží podle krajského radního Martina Kliky na několika faktorech. „Zatím předpokládáme start v druhém pololetí roku 2019. Kdyby společnost BusLine chtěla skončit dřív, museli bychom podepsat nový dodatek ke smlouvě. Byl by to problém, protože se na zajištění dopravy musíme připravit,“ vysvětlil radní Klika.

Dodatek smlouvy se společností BusLine se týká peněz určených k vládou nařízenému navýšení mezd řidičů, kteří kvůli nízkým platům hrozili stávkou. Kraj poskytl soukromým dopravcům balík peněz, ten ale vystačí každé společnosti různě dlouho vzhledem k různorodosti linek.

Každá je jinak dlouhá a na každé jezdí jiný počet cestujících. Dodatek zároveň ukončuje smluvní vztah s krajem, který se rozhodl podobným situacím předejít právě založením nové krajské dopravní společnosti.

BEZ LICENCE A ŘIDIČŮ

Generální ředitel BusLine Radek Chobot uvedl, že dodatek podepsali už před půl rokem. „Podle něj budeme pro kraj jezdit do 30. června 2019. Otázka je, zda nebudou chtít podepsat ještě jiný dodatek, kterým ukončíme spolupráci před tímto termínem. Nevím, jak chtějí jezdit, když nemají licenci, řidiče a ani autobusy. Nehledě na to, že operativní leasing bude dražší, než kdyby autobusy koupili,“ kritizoval rozhodnutí kraje ředitel Chobot.

Prozatím má krajská dopravní společnost jen jednoho zaměstnance, a to ředitele Milana Šlejtra, který má zkušenosti z Dopravního podniku města Ústí n. L.

Na řízení autobusů se už připravují řidiči Správy a údržby silnic, kraj také počítá s vyhlášením výběrového řízení. Společnost zatím sídlí v budově hejtmanství, vhodnější prostory či parkoviště doposud hledá.

„Pro oblast Ústecka jsme vytipovali pět vhodných lokalit k parkování autobusů a teď o nich jednáme. Mzda řidičů patří mezi důležitá témata. Bude to součástí připravované personální politiky. Zájem řidičů jsme zaznamenali a nabídku pro ně včas uveřejníme,“ doplnila mluvčí Dosedělová.