Podle hejtmanů v krajských rozpočtech chybí na rekonstrukce silnic II. a III. třídy miliardy. „Kraje stále neobdržely prostředky na opravy místních komunikací, proto jsme se společně se všemi hejtmany dohodli, že předložíme Vládě ČR memorandum, ve kterém budeme požadovat garanci víceletého financování obnovy silnic II. a III. třídy, a to v objemu čtyř miliard korun ročně,“ uvádí předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová.

Hejtman Martin Půta například vyčíslil, že Liberecký kraj by na opravy silnic nižších tříd potřeboval celkově až 5 miliard korun. Částka podle jeho slov zahrnuje i peníze na rekonstrukce veškerých silničních objektů, jako jsou mosty, propustky nebo zdi.

„Vzhledem ke stavu připravenosti a objemu prostředků, který lze na území kraje proinvestovat v jednom kalendářním roce, chybí kraji na letošní rok dotace od státu v minimálním objemu zhruba 200 až 300 milionů korun,“ uvedl Půta s tím, že největší letošní opravou bude silnice II/610 v úseku Turnov hranice se Středočeským krajem, která přijde na 150 milionů korun.

Obdobně je na tom i sousední Ústecký kraj, který podle slov mluvčí Lucie Dosedělové taktéž ze Státního fondu dopravní infrastruktury čeká na zhruba 300 milionů korun. „Velké opravy zajišťované z prostředků údržby se pohybují v rozmezí 10 až 15 milionů korun, o jejich konečné podobě se rozhodne v návaznosti na stav silnic po zimním období,“ vysvětlila Dosedělová.

Podle náměstka hejtmana Ústeckého kraje Martina Kliky je podpora státu v řádech stamilionů korun nezbytná. „Už vloni jsme mohli díky těmto financím opravit například objízdné trasy kolem dálnice D8. Ročně vynakládáme z krajského rozpočtu stamiliony korun, v roce 2017 to bylo 436 milionů korun,“ řekl Klika.

Rada Asociace krajů rovněž potvrdila, že odmítá rozšíření mýtného systému na dalších 900 kilometrů silnic I. třídy. „Obáváme se přesunu kamionové dopravy na silnice II. a III. tříd, které máme ve správě, a jež by pod náporem kamionů byly devastovány,“ dodala Vildumetzová.

Vedle místních komunikací zůstává prioritou všech českých i moravských krajů rovněž obnova a modernizace vlaků. „Opět apelujeme na ministerstvo dopravy, abychom obdrželi přislíbené 17,85 miliardy korun na obnovu kolejových vozidel, a zdůrazňujeme, že jakákoliv nižší částka je pro nás nepřijatelná. Kraje jsou připravené, čekají pouze na pokyn ministerstva dopravy,“ zdůraznila Vildumetzová.

Vláda navštívila Liberecký kraj v úterý. „Zmapovali jsme si a napsali potřebné budoucí investice v Libereckém kraji. Není jich tolik, je vidět, že kraj funguje velice dobře a má své představy,“ řekl premiér v demisi Andrej Babiš. Termín, kdy vláda navštíví Ústecký kraj, zatím známý není.