Podle vedoucího operativního řízení dopravy Petra Konáše stoupla agresivita cestujících v ústecké MHD především v uplynulých dvou letech. „Vážnější incidenty jsme zaznamenali v poslední době na Severní Terase. V případě prvním fyzicky napadl řidiče člověk, který vypadal, že je pod vlivem drog. Další se stal na točně Mírová, kdy cestující napadl řidiče, který po něm chtěl, aby mu ukázal platnou jízdenku,“ popsal Konáš.

Ne každý takový případ řidiči nahlásí, a od cestujících se to vedení DPMÚL dozví ze stížností, které od nich obdrží. Jak vysvětlila ředitelka dopravního podniku Simona Mohacsi, takových stížností evidují minimálně desítky.

Ústečtí strážníci vyrazili na hřbitovy, dohlíží na pořádek a kontrolují auta, zda správně parkují, anebo v nich nejsou drahé věci.
FOTO, VIDEO: Strážníci vyrazili na hřbitovy. Hlídají hroby i parkoviště

Problémy se týkají linek napříč celým městem a nejhorší to prý bývá v okrajových čtvrtích města, jako jsou Předlice anebo Mojžíř. Není to ovšem pravidlo, jelikož takové incidenty podnik prý zaznamenal i jinde, například na Střekově. Situace zašla dokonce tak daleko, že negativně ovlivňuje zájem řidičů v ústecké MHD pracovat.

Dopravní podnik proto chce kvůli tomu angažovat více asistentů přepravy, kteří mají pravomoc vykázat problémové cestující z trolejbusů a autobusů. Nyní proto hledá vhodné kandidáty, kteří by mohli tuto práci zastat.

V centru města by kance nikdo nečekal a na Lidickém nebo v atriu magistrátu už vůbec ne.
Kanci vyrazili na ústecký magistrát. Asi chtěli podat stížnost na odstřely

„Prvních sedm asistentů začalo jezdit v trolejbusech na lince číslo 57. Jelikož se osvědčili, máme v plánu nabrat dalších osm asistentů. Nyní vzešli z výběrového řízení další tři vhodní kandidáti. Výběrové řízení zůstává otevřené, další nábor předpokládáme během příštího roku,“ poznamenala ředitelka Simona Mohacsi s tím, že jeden asistent ročně stojí 450 tisíc korun.

„V Mojžíři máme v jednom voze celkem tři lidi, tedy dva asistenty a řidiče, plus jednoho strážníka. Z toho si můžete udělat obrázek, kolik nás tihle cestující stojí,“ upozornila.

Se zvýšenou agresivitou se při práci setkávají i revizoři, kterých v podniku pracuje 16. Ti ovšem mají odlišné úkoly a jiné pravomoci než řidiči nebo asistenti přepravy.

Vyšetřování požáru v Předlidích
FOTO: Policie už ví, co způsobilo požár chatky v Ústí. Plameny zabily čtyři lidi

Na pokutách lidé podniku dluží kolem 160 milionů korun. Vymoci se podniku daří zhruba 10 procent z dlužné částky. Cestující, přistižení bez platné jízdenky, většinou bývají nepříjemní a revizory také občas napadnou. Prosto s nimi při větších kontrolách jezdí hlídka strážníků.

„Hlídku revizorům poskytujeme pravidelně. Strážník samozřejmě nemůže být v úplně každém autobuse nebo trolejbuse. Když tam není, spojí se kontroloři s námi a okamžitě pošleme hlídku, aby zasáhla,“ popisoval zástupce ředitele městské policie Jan Novotný s tím, že řidiči jsou spojení s dispečerem vysílačkou a v nových trolejbusech bývá bezpečnostní tlačítko jako například v bance, které pro přivolání pomoci stačí zmáčknout. Také kabiny už bývají od cestujících oddělené.

Fotografie z facebookové skupiny Za lepší Mojžíř, založené Karlem Karikou, poukazují, jak nespravedlivé by bylo tvrdit o obyvatelích sídliště, že se nikdo z nich nesnaží zlepšit své okolí.
Spor na sídlišti Mojžíř: Rozdávání potravin prý vyvolalo hádky u místních lidí

Zvýšená agresivita cestujících má za následek i nedostatek řidičů. „Někteří utíkají kvůli incidentům, jiní odcházejí do Německa. Nyní nám chybí 12 řidičů. Když si představíte, že po incidentu zůstává řidič jeden až dva dny doma, tak to představuje potřebu záskoku a tím vznikají další komplikace,“ povzdechla si ředitelka podniku.

Průměrná mzda řidiče v ústecké MHD je 36 tisíc korun a k tomu podnik poskytuje výhodné zaměstnanecké benefity. „Například v rámci Dopravy Ústeckého kraje mohou oni i jejich rodina po celém kraji jezdit za pět set korun ročně,“ láká Simona Mohacsi nové zájemce.

Viděli jste? Nové bistro v Městských sadech nabírá obrysy. S otevřením se ale opozdí

Zdroj: Janni Vorlíček