„Je to všechno ještě následek loňského velkého sucha. Rejdaři stáhli lodě z Labe dolů a jezdí po Rýnu, kanálech a dalších řekách," vysvětlil Petr Plessney, náměstek ředitele závodu Dolní Labe Povodí Labe. Jak dodal, na řece jsou nyní ideální podmínky pro plavbu.

Jedna loď ráno, druhá odpoledne

„Je to jako obvykle v jarním období, máme plnosplavnost a proplouvajícím lodím zajišťujeme všechny služby," dodal Petr Plessney.

V pátek odpoledne projíždělo zdymadly dlouhé soulodí. Lodníci jej opatrně naváděli do plavební komory, z každé strany zbývaly jen decimetry. Loď se postupně protáhla celou komorou a zadní vrata se za ní pomalu zavřela. Pak už začala v komoře stoupat voda a loď se přibližovala na úroveň hladiny nad zdymadly.

„Je to dneska teprve druhá loď. Jedna ráno, druhá odpoledne a jinak nic, rozbíhá se to pomalu," poznamenal jeden z pracovníků zdymadla.

Vzpomínají na fronty z obou stran

Jedno proplutí komorou trvá zhruba dvacet minut a lidé na zdymadle pamatují, jak tu v době zvýšeného provozu čekala plavidla z obou stran ve frontě.

„Ono se to zase rozjede," řekl s optimismem vedoucí hrázný Jan Matějka. „Zatím jen vyhlížíme, abychom byli připraveni. Máme k dispozici data ze satelitu. Vidí tedy jen do Děčína, ale i tak máme informaci tři hodiny dopředu, že můžeme nějakou loď očekávat," uvedl Jan Matějka.

Masarykovo zdymadlo pod Střekovem bylo vybudováno v letech 1924 až 1936. Má dvě plavební komory a lodím pomáhá překonat zhruba desetimetrový rozdíl spodní a horní hladiny.

Jezero vzniklé za zdymadlem je téměř dvacet kilometrů dlouhé. Součástí zdymadla je také vodní elektrárna s výkonem 15 MW.