Několik případů se vyskytlo i v Ústeckém kraji. „Byl u mě takový milý pán a říkal, že žárovky jsou dárek od mého dodavatele. Syn pak ale zjistil, že jsem se prý upsala jiné společnosti," říká pětasedmdesátiletá Marie z Ústí. „Chtěla jsem smlouvu zrušit a chtěli po mně za ty žárovky dva a půl tisíce korun."

Dárek za podpis

Podomní prodejci nabízejí sadu žárovek jako dárek za podepsání smlouvy s novým dodavatelem energií. Háček je v tom, že zákazník musí na žárovky podepsat kupní smlouvu. Ve chvíli, kdy se rozhodne, že dodavatele energií změnit nechce, může od smlouvy beztrestně odstoupit, ale žárovky musí vrátit v neporušeném obalu. Pokud je rozbalí, platí jejich plnou cenu.

Velká část zákazníků bohužel nečte smlouvy, které podepisuje. Toho prodejci zneužívají. „Cílem této obchodní praktiky je přimět spotřebitele k okamžitému rozhodnutí. Pokud snaha zkomplikovat zákazníkům odchod nezafunguje, dodavatel od nich alespoň vymůže pár tisíc korun," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Stovky stížností

Stovky stížností na vymáhání tisícikorunových pokut za původně deklarovaný dárek eviduje i Sdružení obrany spotřebitelů. „Dodavatel pravděpodobně počítá s tím, že spotřebitel po uplynutí lhůty k odstoupení od kupní smlouvy již nebude mít zájem odstoupit od smlouvy o dodávkách energií, protože by musel zaplatit plnou cenu žárovek," domnívá se předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerta Mazalová.

Obě spotřebitelské organizace jsou přesvědčené, že právo je na straně zákazníků a dodavatelé energií postupují v rozporu se zákonem. „Vyžadovat zvláštní odstoupení od smlouvy o koupi žárovek, když spotřebitel ruší v zákonné lhůtě smlouvu s novým dodavatelem, je nezákonné. Jestliže informuje nového dodavatele o svém rozhodnutí odstoupit od smlouvy ve lhůtě do pěti dnů před začátkem dodávek energií, povede to k automatickému ukončení související kupní smlouvy," popisuje Lukáš Zelený.

Nemravné praktiky

Názor však nesdílí Energetický regulační úřad, který na trh s energiemi dohlíží. „Z hlediska ERÚ pokládáme tuto praktiku za nátlakovou a nemravnou, ale bohužel nikoliv nezákonnou. Zákazník podepisuje smlouvu dobrovolně a všechna rizika z textu smlouvy zná," řekl mluvčí ERÚ Jiří Chvojka. Zároveň dodává, že obecně prokázat prodejcům, že nedostatečně informovali zákazníka, je složité.